4 ani cu Gabriela Firea la Primăria Capitalei: nicio revoluție în trafic, orașul din ce în ce mai poluat

Au trecut 4 ani cu Gabriela Firea la conducerea Primăriei Capitalei, iar dacă nu ar fi fost pandemie, în această perioadă ar fi avut loc alegeri locale. Ce rămâne în urmă? Revoluția în trafic promisă de edil nu a avut loc, avariile la rețeaua de termoficare lasă în continuare sute de blocuri fără apă caldă și căldură, iar poluarea rămâne principala problemă a acestui oraș.

 
Cele mai importante lucruri care rămân după Gabriela Firea sunt achizițiile făcute pentru transportul public (400 de autobuze Otokar, a 130 de autobuze hibrid Merecedes și 100 de troleibuze) dar și repornirea programului de consolidare, zece clădiri fiind consolidate, 10 în lucru, fațada altor 8 clădiri a fost reabilitată și încă 4 se află în lucru.
 
Cele mai controversate decizii: acordarea a peste 20 de stimulente financiare și vouchere, mai mult decât a reușit Victor Ciorbea în vremea în care România arăta cu totul altfel, și înființarea celor 22 de companii municipale, unde au fost angajați zeci de oameni de la Primăria Voluntari și s-au făcut achiziții dubioase.
 
Cele mai mari dezamăgiri: pistele de biciclete și investițiile în infrastructura de tramvai, ambele vitale pentru reducerea poluării.
 
 
Informația pe scurt
  • cele mai mari probleme ale Bucureștiului – traficul și poluarea – rămân nerezolvate;
  • cele mai controversate decizii sunt înființarea celor 22 de companii municipale, acordarea de vouchere și stimulente în valoare de 220 milioane de euro, acordarea a peste 200 milioane lei pentru biserici;
  • cele mai importante proiecte din ultimii 4 ani sunt investițiile în transportul public și repornirea programului de consolidări;
  • din punctul de vedere al Gabrielei Firea, cele mai mari realizări sunt achiziția de mijloace de transport noi, proiectele de infrastructură, consolidările, acordarea voucherelor, investițiile în sănătate;
  • opoziția vede mandatul Gabrielei Firea ca un mare eșec, patru ani pierduți, investiții foarte puține, ”un dezastru total peste care Gabriela Firea a încercat să verse tone de sclipici”.
 
Poluare
 

În ultimii ani, rețelele de monitorizare a calității aerului arată în mod frecvent depășiri pentru poluarea cu praf (PM 2,5 și PM 10). La finalul lunii aprilie, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a condamnat România pentru poluarea din București deoarece autoritățile nu au luat măsurile necesare pentru reducerea poluării din oraș în perioada 2007-2016. De atunci însă lucrurile s-au înrăutățit. Măsurile pentru reducerea poluării sunt clare și au fost aplicate de toate capitalele europene: modernizarea transportului public, benzi unice, piste pentru biciclete, modernizarea sistemului de termoficare, rețea de distribuție și CET-uri, curățenie riguroasă în oraș, reducerea traficului, modernizarea parcului auto. Mai jos am detaliat la fiecare capitol ce s-a făcut în ultimii 4 ani.

Proiecte de infrastructură
 
Gabriela Firea a reușit să înceapă trei proiecte mari de infrastructură, importante pentru oraș: Pasajul de la Doamna Ghica, lărgirea străzii Fabrica de Glucoză și lărgirea străzii Prelungirea Ghencea. Grație amânării alegerilor locale până în toamnă va reuși să termine lucrările la Fabrica de Glucoză și la investițiile neterminate de fostul primar Sorin Oprescu: Ciurel, Nicolae Grigorescu și parcarea park&ride de la capătul Șoselei Pantelimon. Putem spune că a avut noroc. De asemenea, a terminat lucrările la Pasajul de la Piața Sudului, blocate la preluarea mandatului. Este rușinos însă pentru administrația publică în ansamblu să faci un pod în zece ani – Ciurel și Nicolae Grigorescu – când trebuia făcut în maxim doi.
 


Lucrările de lărgire a str. Fabrica de Glucoză se apropie de final, dar trotuarele au fost executate în bătaie de joc. Lucrarea va fi gata în următoarele săptămâni.
 
 





Pasajul Nicolae Grigorescu, finalizat în proporție de peste 95%, mai trebuie terminată rampa dinspre Titan.
Potrivit promisiunilor reprezentanților municipalității va fi gata în această vară.


Și Pasajul de la Ciurel este aproape gata, potrivit promisiunilor reprezentanților municipalității va fi gata în această vară.
 
 
Parcarea park&ride Pantelimon/foto PMB. Potrivit promisiunilor reprezentanților municipalității va fi gata în această toamnă.

La Pasajul de la Doamna Ghica s-a lucrat până acum la devierea rețelelor de utilități și zidul de sprijin. Termenul de finalizare este finalul anului.
 
 

În ceea ce privește proiectul de lărgire a străzii Prelungirea Ghencea, acesta a fost regândit complet, pe mijlocul bulevardului urmând să fie pusă linie de tramvai, o decizie inspirată, iar la capăt o parcare park&ride. Din păcate lucrările au început abia anul trecut și sunt încă în stare incipientă.

Piste pentru biciclete
 
În ceea ce privește pistele de biciclete, în cei 4 ani, Gabriela Firea a reușit să facă doar câțiva kilometri, mai exact să redeseneze pista de pe trotuarul de pe bd. Aviatorilor, să construiască o bucățică pe bd. Nicolae Caranfil, și o bucățică pe Calea Victoriei, între bd. Regina Elisabeta și Piața Națiunile Unite. Asta în condițiile în care a avut disponibili 10 milioane de euro de la Ministerul Mediului pentru a amenaja 100 de km de piste pentru biciclete.
 
Transport public
 
Deși achiziția celor 400 de autobuze Otokar a fost una foarte contestată, și la început au fost defecțiuni pe câteva autobuze, aceasta rămâne una dintre cele mai importante realizări ale edilului. Autobuzele care circulau și încă mai circulă în București erau cumpărate în 2007-2008 de primarul Adriean Videanu sunt degradate, mereu se strică, nu au aer condiționat. În ciuda disputelor politice, pentru bucureștenii care le folosesc zilnic sunt un pas înainte. Desigur, dat fiind producătorul, este posibil ca în timp mentenanța să coste mai mult și să necesite înlocuire mai rapidă decât dacă ar fi cumpărat unele mai scumpe.
 

 

Gabriela Firea a reușit să termine și licitația pentru achiziția a 30 de autobuze hibrid Mercedes – Benz Citaro Hybrid, cu fonduri europene, valoarea contractului fiind de 195.268.331,70 lei, fără TVA. Primul autobuz hibrid este deja pe traseu, iar în fiecare lună, până la finalul anului, vor sosi câte 20 de autobuze, iar în ianuarie 2021, încă 9, urmând să fie introduse treptat în circulație.

 




 
 
În luna martie, Primăria Capitalei a semnat cu asocierea turco-germană Bozankaya Otomotiv Marina Imalat Ithalat Ve Ihracat A.S. – Sileo Gmbh contractul pentru achiziția a 100 de troleibuze. Valoarea contractului este aproximativ 43 de milioane Euro fără TVA, primul troleibuz va fi livrat în luna noiembrie 2020 pentru omologare, iar ulterior, restul troleibuzelor vor fi livrate până în februarie 2022.
 
Primăria Capitalei a organizat licitație și pentru achiziția a 100 de tramvaie, însă a ieșit un întreg scandal după ce aceasta a fost câștigată de turcii de la Durmazlar, în defavoarea producătorului român Astra Vagoane Călători. Rezultatul a fost contestat, iar CNSC a admis în parte contestația și a decis reevaluarea ofertei turcilor. Cele trei părți se judecă, iar licitația a fost suspendată pe perioada stării de urgență.
 
În desfășurare se mai află licitația pentru 100 de autobuze electrice.
 
Un alt lucru benefic făcut pentru transportul public sunt culoarele unice făcute pe linia tramvaiului 21, din păcate nu pe tot traseul, dar și pe linia tramvaiului 1, 10, 32. Mașinile nu mai intră pe linia de tramvai, astfel că acesta circulă mult mai repede și a devenit atractiv pentru călători. Pe linia 21, dacă merg de la un capăt la altul, călătorii ajung mai repede cu până la jumătate de oră.
 
La 30 de ani de la Revoluție în București încă circulăm cu tramvaiele făcute în uzinele companiei în perioada comunismului și modernizate în anii ce au urmat, iar ultimele troleibuze au fost achiziționate în 2006.
 

Din păcate însă, Gabriela Firea nu a reușit să facă nicio bandă unică pentru autobuze și troleibuze, astfel că acestea stau blocate zeci de minute în trafic.

Consolidarea
 
Un domeniu unde lucrurile chiar se mișcă, este consolidarea clădirilor și reabilitarea fațadelor clădirilor dărăpănate. După ce în 20 de ani s-au consolidat 20 de clădiri, în cei 4 ani de mandat s-au finalizat lucrările de consolidare la 10 clădiri cu risc seismic, alte 10 sunt în șantier, s-au reabilitat fațadele a 8 clădiri din centrul orașului, iar alte 4 sunt în lucru.
 
Potrivit datelor furnizate de municipalitate, situația este următoarea:
 
Clădiri consolidate din punct de vedere tehnic: Str. Blănari nr. 2, Str. Blănari nr. 6, Str. Blănari nr. 8, Str. Blănari nr. 10, Str. Franceză nr. 30, Str. Biserica Enei nr. 14, Str. Știrbei Vodă nr. 20, Str. Spătarului nr. 36, Str. Vânători nr. 17, Bd. Regina Elisabeta nr. 29-31.
 
Clădiri în curs de consolidare: Calea Victoriei 22-24, Str. Franceză nr. 32, Str. Academiei nr. 3-5, Str. Șelari nr. 22, Str. Pictor Ștefan Luchian nr. 12C, Str. D.I. Mendeleev nr. 17, Str. Schitu Măgureanu nr. 19, bd. Mihai Kogălniceanu nr. 30, Str. Blănari nr. 14, Str. Ion Brezoianu nr. 14.
 
Fațade finalizate: Calea Victoriei nr. 134, Calea Victoriei nr. 48-50, Calea Moșilor nr. 27, Calea Victoriei nr. 52, Splaiul Independeței nr. 56, Bd. Regina Elisabeta nr. 16, Bd. Regina Elisabeta nr. 41, Str. Academiei nr. 3-5.
 
Fațade în lucru: Bd. Regina Elisabeta nr. 30, Calea Victoriei nr. 101, Calea Victoriei nr. 22-24, Calea Victoriei nr. 54.