Margareta Paslaru de vorbă cu Mihai Cosma

Mihai-Cosma

Joi, 22 martie, de la ora 12:00, doamna Margareta Paslaru vă invită la o ediție de excepție: invitat domnul Mihai Cosma, muzicolog, jurnalist și profesor universitar.

Este redactorul şef al Editurii Universităţii, de la înfiinţare. Din 1991 este redactor la revista Muzica. A fost redactor fondator al revistei Actualitatea muzicală (1990), a cărei activitate a coordonat-o între 2002-2015. Este fondatorul primelor premii oferite de o revistă culturală (în 1990): Premiile de interpretare şi creaţie ale revistei Actualitatea muzicală, ajunse la ediţia XXVI. Între 2009-2011 a fost redactor al revistei de cultură online „ArtActMagazine”. A colaborat şi colaborează cu numeroase ziare şi reviste din ţară şi din străinătate, printre care Evenimentul zilei, Libertatea, Curierul naţional, Cronica Română, Curentul, Cotidianul, Viitorul, Spectacolul muzicii, Muzica, Melos, Euphonia, Balcanii şi Europa, Opera (Londra) ş.a., pentru care a scris peste 800 de articole. A realizat emisiuni la Radio România Muzical şi a participat (începând din 1984) la numeroase emisiuni la posturile naţionale de radio şi de televiziune, printre care şi multe ediţii ale emisiunii Colocviul criticilor muzicali, realizată de muzicologul Iosif Sava). Între 1995-1996 a fost criticul muzical al cotidianului Libertatea. Din februarie 2007 până în septembrie 2009 a ocupat poziţia de comentator, cu rubrică săptămânală de muzică, la cotidianul „Evenimentul zilei”.

A participat la numeroase festivaluri internaţionale, în Statele Unite ale Americii, Germania, Japonia, Italia, Ungaria, Rusia, Grecia, Olanda, Belgia, Luxemburg, Polonia, Bulgaria, China etc. Este membru sau preşedinte în numeroase jurii naţionale şi internaţionale la concursuri de interpretare vocală sau instrumentală şi manager de proiect al Concursului Internaţional de Canto „Le Grand Prix de l’Opera”. A susţinut zeci de conferinţe şi prelegeri în medii universitare, culturale sau diplomatice din România, S.U.A., Japonia şi în multe ţări europene. Este membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România. Graţie cărţilor, studiilor, conferinţelor, emisiunilor şi filmografiei pe teme enesciene este considerat un expert în problematica legată de personalitatea, cariera şi creaţia lui George Enescu.

Este membru în consiliul ştiinţific al revistei RevArt a Univeristăţii de Vest din Timişoara şi în cel al revistei ICT in musical field al Academiei de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca.

Cel mai important proiect al muzicologului Mihai Cosma este fondarea şi coordonarea Concursului Internaţional ”Le Grand Prix de l’Opera”, devenit, după 4 ediţii, unul dintre cele mai importante concursuri de canto din lume. Concursul este una dintre foarte puţinele competiţii cu acest profil care au obţinut acreditarea şi calitatea de membru al Federaţiei Mondiale a Concursurilor Internaţionale de Muzică (WFIMC).

A derulat, în calitate de producător, director executiv sau director artistic, numeroase proiecte cu studenţi, absolvenţi şi profesori ai Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti. Pentru punerea lor în operă a câştigat granturi naţionale şi internaţionale şi a beneficiat de sprijin din partea unor sponsori români şi străini. Acestea au fost organizate în comunităţi academice, diplomatice sau culturale din România, Germania, Statele Unite ale Americii, Polonia, Franţa, Italia, Ungaria. Printre ele se numără Mostly Tchaikowsky – Statele Unite (2001), Traviata 150 – Statele Unite (2003), George Enescu’s „Oedipe” – Statele Unite (2005), The Roads of Romanticism – Polonia, Franţa, Italia şi România (2007), The International „George Enescu” Encounters – România (2007,2008,2009), Popasuri enesciene – România (2009, 2010, 2011), CHOPIN 200 – România (2010), Arii şi parafraze (2013), 60 de ani de la inagurarea clădirii ONB (2014), stagiunea simfonică a ONB, stagiunea camerală a ONB, masterclasses ale marilor artişti lirici la ONB şi multe altele. A realizat numeroase expoziţii, dedicate marilor personalităţi ale muzicii, la Operă, la Conservator, în SUA, etc.