Operațiunea ”Mercur”: ANAF verifică magazinele online suspectate de fraudă fiscală

Direcția Antifraudă din Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a început operațiunea “Mercur” de verificare a veniturilor nedeclarate obținute din comerțul electronic nefiscalizat, potrivit unui comunicat de presă. Operațiunea a fost declanșată ca urmare a numărului de sesizări primite de la clienți, în special privind imposibilitatea de a beneficia de garanție în lipsa facturilor.

ANAF arată că odată cu creșterea masivă în perioada pandemiei a vânzărilor online prin platformele cunoscute, a crescut și comerțul cu mărfuri contrafăcute sau operate de firme fantomă, în special prin intermediul unor persoane fizice sau site-uri paravan, care operează pe perioade scurte.

ANAF nu a transmis statistici legate de cuantumul amenzilor aplicate, dar ”recomandă” comercianților și ”face un apel către persoanele fizice sau juridice” să își plătească obligațiile fiscale.

În plus, practica marilor operatori de a deschide marketplace-uri a reprezentat o oportunitate pentru firmele sau persoanele care comercializau produse fără a fiscaliza veniturile sau care vindeau produse contrafăcute, arată Fiscul.

În prima etapă, inspectorii antifraudă au analizat peste două milioane de vânzări on line de bunuri livrate prin curier și a început verificarea a peste 500 dintre clienții firmelor de curierat rapid cu cel mai mare volum de livrări cu plata ”ramburs” sau în conturi bancare.

Principalul mod de operare este explicat de ANAF: persoane fizice care cumpără produse la prețuri subevaluate, pe care le vând en-detail online și încasează de la cumpărători contravaloarea, fără plata obligațiilor fiscale. Furnizorii acestor persoane fizice achiziționează intracomunitar sau importă bunurile prin firme proprii sau intermediare, care sunt apoi “lichidate” după finalizarea formalităților de vămuire.