„Sărutul” lui Brâncuși din cimitirul Montparnasse rămâne obiect de dispută ruso-franceză

Una dintre cele mai importante creații ale lui Constantin Brâncuși, „Sărutul/ Le Baiser”, amplasată în cimitirul Montparnasse din Paris, este de foarte mulți ani obiectul unei dispute între statul francez și moștenitorii rusoaicei pe mormântul căreia se află sculptura.

În 1910, Tatiana Rașevskaia, o rusoaică exilată la Paris, s-a sinucis la vârsta de 23 de ani. În memoria ei, familia tinerei a cumpărat sculptura reprezentând un cuplu îmbrățișându-se, de la un artist român necunoscut în epocă. Era vorba despre „Sărutul/ Le Baiser”, în prezent una dintre cele mai importante sculpturi ale lui Constantin Brâncuși, care a fost amplasată pe mormântul rusoaicei, ca monument funerar.

Este destul de puțin comun ca o operă de o asemenea importanță, de o asemenea raritate, să fie plasată într-un loc public, cam la îndemâna oricui„, comentează Jérôme Dupuis, jurnalist al publicației franceze L’Express, pentru Francetvinfo.com.

În prezent, creația este, totuși, protejată de o cutie din lemn și supravegheată prin intermediul a trei camere video și al unei alarme.

În 2005, un comerciant de artă i-a descoperit pe proprietarii actuali ai sculpturii în Rusia, iar, de atunci, o dispută a izbucnit între statul francez și aceștia.

Pe de o parte, statul francez dorește ca sculptura să rămână în locul în care a fost amplasată inițial, pe de altă parte, moștenitorii rusoaicei, care sunt oficial proprietari, deși nu au acces la această lucrare, doresc să o recupereze pentru a o scoate la licitație.

Până în prezent, statul francez a avut câștig de cauză în toate procedurile juridice intentate, dar cei șase moștenitori ruși au făcut apel.

În ultimii ani, cota de piață a lui Constantin Brâncuși a crescut semnificativ. În 2018, sculptura sa „La jeune fille sophistiquée” a fost vândută la licitație pentru 62 de milioane de euro, iar Brâncuși a devenit al doilea cel mai scump sculptor din lume, după Alberto Giacometti.

Sculptura „Le Baiser” din cimitirul parizian a stat apoi la baza unei serii de câteva zeci de versiuni.