Scandal în teatrele din subordinea primăriei București

img 0106

Evaluarea managerilor instituțiilor de cultură din subordinea Primăriei Capitalei a generat un scandal fără precedent, o bună parte din cei evaluați acuzând nereguli și contestând rezultatul – scrie Hotnews.ro

Felicia Filip, managerul Operei Comice pentru Copii, a cerut anularea procedurii, George Ivașcu, directorul Teatrului Metropolis și-a dat demisia, acuzând că a fost umilit și Primăria a dat informații false, iar Marinela Țepuș, directorul Teatrului Nottara, singurul manager care își pierde funcția după evaluarea anuală, a prezentat o listă lungă de nereguli în ceea ce privește comisia. 

Primarul general, Nicușor Dan, susține însă că este pentru prima dată când evaluarea se face serios și nu trebuie ca toată lumea să ia 10. 

  • Felicia Filip, managerul Operei Comice pentru Copii, acuză că evaluarea nu a fost făcută corect și cere anularea procedurii.
  • George Ivașcu, directorul Teatrului Metropolis și-a dat demisia, acuzând că a fost umilit și că Primăria Capitalei a dat informații neadevărate despre teatru. Printre ele se numără faptul că teatrul nu are 4 săli așa cum a comunicat Primăria.
  • Marinela Țepuș, managerul Teatrului Nottara, compară evaluarea cu inchiziția și acuză mai multe nereguli în ceea ce privește comisia de evaluare. 
  • Printre neregulile semnalate se numără faptul că evaluarea pentru 2020 a fost făcută în 2022, Primăria a anunțat ce fel de note s-au luat deși nu au fost soluționate contestațiile, din Comisia pe 2021 au făcut parte 4 persoane care au făcut și evaluarea pe 2020.
  • Adrian Găzdaru, managerul Teatrului Excelsior, spune că teatrele nu trebuie evaluate după ce venituri proprii au generat ci după calitatea spectacolelor.
  • Primarul Nicușor Dan a scris pe pagina de Facebook că este prima dată când evaluările se fac pe bune și că trebuie să ieșim din ipocrizia în care toți luăm nota 10.

George Ivașcu, directorul Teatrului Metropolis, și-a dat demisia deși nota obținută la evaluare îi permitea să rămână în funcție. 

„Deși rezultatul evaluării pe anul 2021 îmi permite să îmi continui activitatea încă doi ani, îl consider umilitor și, împreună cu lipsa dumneavoastră de comunicare reală, lipsa corectitudinii informațiilor despre situația Teatrului Metropolis pe care le-ați oferit în mod repetat în ultima perioadă, precum și lipsa de încredere în calitățile mele manageriale, pe care ați declarat-o public, fac, practic, imposibilă colaborarea noastră în continuare”, a scris Ivașcu pe pagina de Facebook. 

Acesta acuză că Primăria Capitalei a subfinanțat teatrul în ultimii doi ani și că a lansat informații neadevărate în spațiul public. 

Teatrul Metropolis a avut în 2021 un buget de 9,9 milioane lei, din care subvenția de la Primăria Capitalei a fost de circa 9 milioane lei. În 2022, bugetul aprobat este de 9,8 milioane lei din care subvenția 8,9 milioane lei.

Felicia Filip cere anularea procedurii

Felicia Filip, managerul Operei Comice pentru Copii, una dintre cele mai apreciate instituții de spectacol, a obținut la evaluarea de la finalul mandatului nota 8,59, insuficientă pentru continuarea activității de manager, iar postul va fi scos la concurs. 

Aceasta a contestat rezultatul din mai multe motive, printre care depășirea cu peste 6 luni a termenului obligatoriu de organizare a evaluării finale și faptul că niciunul dintre membrii comisiei de evaluare nu are competențe recunoscute în domeniul de activitate specific al Operei Comice pentru Copii, și anume cel muzical: operă, operetă, musical, balet.

Într-o scrisoare deschisă adresată primarului Nicușor Dan, Felicia Filip acuză că evaluarea nu a fost făcută corect.

„Vă aducem la cunoștință indignarea pe care o încercăm ca urmare a umilinței publice generate de maniera în care instituția pe care o conduceți ne-a tratat ieri, în cadrul evaluării activității manageriale din ultimii 4 ani. Îmi este greu să cred că sunteți la curent cu cele întâmplate și că susțineți practici lipsite de transparență și obiectivitate, de realism și justețe”, se arată în scrisoarea deschisă semnată de Felicia Filip și publicată pe 12 aprilie. 

Managerul spune că Opera Comică pentru Copii este instituția publică de spectacole din București cu cele mai multe evenimente în ultimii 4 ani, cei mai mulți spectatori plătitori de bilete și cele mai mari venituri proprii, iar nota obținută nu reflectă realitatea. 

„Nota 8,59 înseamnă că nu mai suntem competenți nici noi, nici întregul colectiv OCC și că postul de manager urmează a fi scos la concurs. Acest lucru se petrece în contextul în care, chiar în aceste zile, instituția pe care o conduc este nevoită ca, la cererea publicului, să suplimenteze spectacole programate (musicalul „School of Rock” se joacă, după alte 11 reprezentații, cu casa închisă de joi până duminică). Este știut deja că la Opera Comică pentru Copii cererea de bilete, la toate spectacolele, este foarte mare”, a scris managerul.

Felicia Filip și colectivul Operei Comice pentru Copii cer anularea procedurii de evaluare. 

„Vă solicităm să anulați procedura, să refaceți comisia de evaluare care nu a avut în componență niciun membru din specialitatea instituției pe care o conduc: teatru muzical, conform R.O.F., și să dispuneți reevaluarea activității manageriale conform dispozițiilor și exigențelor legii. Pentru că dreptatea și adevărul nu sunt negociabile”, a încheiat managerul. 

Opera Comică pentru Copii a avut în 2020 un buget de circa 23 milioane lei, din care 2,5 milioane lei venituri proprii,, iar restul subvenție de la Primăria Capitalei. Bugetul aprobat pe 2022 este de 23,6 milioane lei, din care subvenția aprobată este de 20,6 milioane lei.