×

Drumul forestier din Pădurea Băneasa: o soluție de trafic sau un pericol pentru mediu?

Drumul forestier din Pădurea Băneasa: o soluție de trafic sau un pericol pentru mediu?

Disputa privind accesul auto în cartierul Greenfield Băneasa capătă noi dimensiuni, după ce un drum forestier privat a fost deschis prin Pădurea Băneasa, în urma unui acord între Federația Greenfield și Romsilva. Deși inițial neasumat public, existența drumului a fost devoalată accidental de școala privată Avenor, care a anunțat părinții că acesta va deveni funcțional începând cu 12 martie.

Un drum „reabilitat” sau o soluție de avarie?

Potrivit unor surse citate de G4Media, rezidenții Greenfield identificaseră acest drum încă de acum doi ani, iar negocierile pentru utilizarea sa rutieră s-au finalizat oficial pe 28 februarie, când a fost semnat un contract între Federația Greenfield Băneasa și Romsilva.

Drumul, cu o lungime de 1,5 km, a fost pietruit și curățat de vegetație, iar circulația pe el se va face doar pentru ieșirea din cartier, cu un sistem de taxare și o barieră de acces. În weekend, acesta va fi închis pentru protejarea pădurii.

În ciuda acestor măsuri, Romsilva a negat oficial că drumul a fost amenajat pentru locuitorii Greenfield, susținând că este vorba despre o cale de acces preexistentă, reabilitată în scopuri administrative.

O controversă cu impact major asupra mediului

Decizia de a permite circulația auto pe un drum din mijlocul pădurii a stârnit reacții vehemente din partea activiștilor de mediu. Daniel Sărdan, de la Asociația „Salvați Codrii Vlăsiei”, avertizează că fragmentarea pădurii este principala cauză a distrugerii acesteia și că acest precedent ar putea duce la urbanizarea ireversibilă a zonei protejate.

„Deschiderea publică a drumurilor forestiere pentru circulație auto este ilegală. Această măsură contravine direcției de protejare a pădurii, a Codului Silvic și a conceptului de Centură Verde București-Ilfov”, a declarat Sărdan.

Pe de altă parte, Alex Găvan, fondatorul Platformei „Împreună pentru Centura Verde”, a subliniat că deschiderea drumului pune în pericol biodiversitatea Pădurii Băneasa și creează un precedent periculos pentru alte păduri din România.

Presiuni din partea locuitorilor Greenfield

Nevoia unui nou acces auto pentru cartierul Greenfield a fost una dintre cele mai aprinse dezbateri din ultimii ani. Primarul general Nicușor Dan a declarat că dezvoltatorul imobiliar avea obligația de a crea ieșiri către Șoseaua de Centură încă din 2007-2008, dar nu a făcut acest lucru.

În prezent, trei variante de PUZ pentru drumuri sunt blocate din cauza documentației incomplete, ceea ce i-a determinat pe locuitori să susțină această soluție de „urgență”, în ciuda impactului asupra mediului.

Ce urmează? Discuții-cheie pe 11 martie

Controversa privind utilizarea drumului forestier va fi discutată oficial pe 11 martie, cu o zi înainte de deschiderea anunțată. Primarul Sectorului 1, George Tuță, a chemat la dialog reprezentanții Greenfield, Romsilva, organizațiile de mediu și Garda Forestieră, în încercarea de a găsi o soluție care să țină cont de drepturile rezidenților, dar și de protecția pădurii.

Deocamdată, problema rămâne una deschisă: este acest drum o rezolvare temporară a crizei de trafic sau primul pas spre defrișarea și urbanizarea Pădurii Băneasa?


Descoperă mai multe la Radio Clasic FM

Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.

Descoperă mai multe la Radio Clasic FM

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura