×

Azi este Blue Monday, cea mai tristă zi a anului

Azi este Blue Monday, cea mai tristă zi a anului
Getting your Trinity Audio player ready...

Blue Monday, cunoscută drept „Lunea cea tristă”, este un concept care desemnează a treia zi de luni din ianuarie ca fiind cea mai deprimantă zi a anului. În 2025, aceasta cade pe 20 ianuarie. Termenul a fost introdus în 2005 de către psihologul britanic Cliff Arnall, într-o campanie publicitară a companiei de turism Sky Travel.

Arnall a propus o formulă pseudo-științifică pentru a identifica această zi, luând în considerare factori precum condițiile meteorologice (W), nivelul datoriilor (D), salariul lunar (d), timpul scurs de la Crăciun (T), eșecul în realizarea rezoluțiilor de Anul Nou (Q), nivelul scăzut de motivație (M) și necesitatea de a acționa (Na). Formula sa, [W + (D – d)] x TQ / M x Na, a fost ulterior desființată de comunitatea științifică, fiind considerată lipsită de rigoare și bazată pe factori subiectivi.

Criticii au subliniat că „Blue Monday” este o construcție artificială, fără fundament științific real, utilizată inițial ca strategie de marketing pentru a stimula vânzările în perioada post-sărbători.Psihologul Dean Burnett a descris conceptul ca fiind „un nonsens pseudoștiințific”.

În 2018, Cliff Arnall și-a exprimat regretul pentru introducerea termenului, afirmând că intenția sa inițială a fost de a încuraja oamenii să ia măsuri și să facă schimbări pozitive în viața lor, nu de a accentua negativitatea asociată cu luna ianuarie.

Deși „Blue Monday” nu are o bază științifică solidă, conceptul a atras atenția asupra importanței sănătății mintale în lunile de iarnă, când mulți oameni pot experimenta simptome ale depresiei sezoniere. Specialiștii recomandă menținerea unui stil de viață activ, alimentație echilibrată și socializare pentru a combate stările de tristețe asociate cu această perioadă.

În contrast, Cliff Arnall a propus și existența unei „zile a fericirii”, stabilită în mod similar printr-o formulă discutabilă, care ar cădea în ultima vineri din iunie, bazându-se pe factori precum vremea favorabilă și apropierea vacanțelor.

Deși „Blue Monday” este un concept fără fundament științific, el servește ca un memento al necesității de a acorda atenție stării noastre emoționale, în special în perioadele mai dificile ale anului.


Descoperă mai multe la Radio Clasic FM

Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.

Descoperă mai multe la Radio Clasic FM

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura