Încarcă acum

Cârtiţa „Sfânta Maria” a ajuns la Aeroportul Băneasa

Progres pe M6, dar mari incertitudini financiare

Asociaţia Pro Infrastructură a anunţat, luni seară, un nou pas important pe şantierul Magistralei M6 de metrou din Bucureşti. Cârtiţa „Sfânta Maria” a străpuns peretele staţiei Aeroport Băneasa, după un parcurs de aproape 900 de metri începând din aprilie. În ciuda progresului tehnic, organizaţia atrage atenţia asupra riscului major pe care îl reprezintă lipsa finanţării.

Progres pe teren: „Sfânta Maria” şi „Sfânta Ana”

Potrivit asociaţiei, „Sfânta Maria” a parcurs distanţa dintre staţia Tokyo (zona Mall Băneasa) şi Aeroport Băneasa în aproximativ patru luni. În perioada următoare, utilajul va intra în revizie, urmând ca apoi să fie relansat către staţia Gara Băneasa de lângă Fântâna Mioriţa, unde ar putea ajunge în două-trei luni.

În spatele ei, la mai puţin de 500 de metri, se află a doua cârtiţă, „Sfânta Ana”, care, dacă menţine un ritm mediu de 12 metri pe zi, ar putea ajunge la Aeroport Băneasa în luna septembrie. Recordul său zilnic a fost de 24 de metri.

Necunoscuta finanţării

Dacă progresul tehnic este vizibil, marea problemă rămâne finanţarea. Staţiile 1 Mai–Tokyo beneficiază de fonduri europene de coeziune, dar pentru restul proiectului situaţia este incertă. Metrorex şi Ministerul Transporturilor au încercat să includă M6 în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, însă banii din PNRR nu mai sunt disponibili.

„Proiectul trebuie readus urgent în Programul Transport”, avertizează Asociaţia Pro Infrastructură.

Lunar, şantierul generează costuri fixe de până la 3,5 milioane de euro, chiar şi atunci când lucrările sunt blocate. ONG-ul atrage atenţia asupra riscului de a repeta situaţia Magistralei M5, unde lipsa fondurilor a întârziat finalizarea aproape doi ani şi a dus la plata unor despăgubiri de circa 40 de milioane de euro către constructor.

Situaţia mai complicată pe M6 Nord

Dacă pe tronsonul sudic (1 Mai–Aeroport Băneasa) există încă soluţii de finanţare, pe tronsonul nordic, între Washington şi Otopeni, situaţia este mult mai delicată. Comisia Europeană a refuzat să aloce fonduri nerambursabile, ceea ce înseamnă că statul român va trebui să asigure banii din buget sau prin împrumuturi.

„Dacă nu găsim rapid soluţii de finanţare, riscăm ca M6 să devină un nou şantier blocat, cu pierderi uriaşe”, avertizează reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură.

Astfel, în timp ce utilajele înaintează sub nordul Capitalei, incertitudinile financiare planează asupra unuia dintre cele mai importante proiecte de infrastructură pentru mobilitatea urbană şi conexiunea directă cu Aeroportul Otopeni.


Descoperă mai multe la Radio Clasic

Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.

Descoperă mai multe la Radio Clasic

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura