Sofia Gubaidulina, una dintre cele mai importante figuri ale muzicii avangardiste, a murit în Germania la vârsta de 93 de ani. Compozitoarea rusă, recunoscută pentru fuziunea dintre muzica modernă și temele spirituale, și-a petrecut mai bine de trei decenii în exil, după destrămarea Uniunii Sovietice.
Persecutată în URSS, apreciată în Occident
Născută pe 24 octombrie 1931, în Chistopol, Tatarstan, într-o familie ruso-tătară, Gubaidulina și-a început studiile muzicale la Kazan, iar în 1954 s-a mutat la Conservatorul din Moscova.
În perioada sovietică, muzica sa a fost considerată „neconformistă”, iar regimul a interzis lucrările sale în anii ’60 și ’70. Dmitri Șostakovici, unul dintre marii săi susținători, a încurajat-o însă să își urmeze propriul drum artistic, chiar dacă acesta era considerat „greșit” de autoritățile sovietice.
În 1979, a fost oficial pusă pe lista neagră de Uniunea Compozitorilor Sovietici, alături de Alfred Schnittke și Edison Denisov, fiind acuzată că produce „zgomot fără sens, în loc de inovație muzicală”.
„Eram toți artiști foarte diferiți”, spunea Gubaidulina într-un interviu pentru BBC în 2013. „Denisov era un clasicist cu o logică subtilă, dar strictă. Schnittke era un romantic. Stilul meu ar putea fi cel mai bine descris ca arhaic.”
Momentul decisiv: întâlnirea cu Gidon Kremer și succesul în Occident
Soarta compozitoarei s-a schimbat radical la sfârșitul anilor ’70, datorită unei întâmplări aparent banale. În timp ce împărțea un taxi în Moscova cu celebrul violonist Gidon Kremer, acesta i-a propus să scrie un concert pentru vioară.
Astfel a luat naștere „Offertorium”, o lucrare bazată pe un motiv muzical de Bach, care a fost interpretată de Kremer la Viena, în 1981. Compoziția a avut un succes răsunător în Occident, iar Alfred Schnittke a descris-o drept „poate cel mai important concert pentru vioară al secolului XX”.
Acest succes a determinat regimul sovietic să îi permită, în 1984, prima călătorie în Occident, la un festival din Finlanda.
Exilul și consacrarea internațională
După căderea Uniunii Sovietice, în 1991, Gubaidulina s-a stabilit definitiv în Germania, alegând un sat liniștit, Appen, lângă Hamburg, ca loc de refugiu artistic.
„Este foarte tentant să îți creezi reguli. Dar ele devin rapid complet depășite.”, spunea compozitoarea, subliniind spiritul ei de explorare muzicală continuă.
Dirijorul britanic Sir Simon Rattle a descris-o poetic drept „un pustnic zburător, mereu în orbită, vizitând Pământul doar ocazional”.
O moștenire muzicală inconfundabilă
Deși interzisă inițial în țara natală, Gubaidulina a devenit una dintre cele mai apreciate compozitoare ale secolului XX, lucrările sale fiind interpretate în întreaga lume. A lăsat în urmă o moștenire muzicală unică, caracterizată de o combinație între modernism, experimentare timbrală și o profundă dimensiune spirituală.
Prin creațiile sale, Sofia Gubaidulina a demonstrat că muzica poate depăși barierele politice și culturale, rămânând un limbaj universal al libertății și introspecției.
Descoperă mai multe la Radio Clasic FM
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.