Tuneluri feroviare forate cu mașini TBM pe traseul Brașov – Sighișoara: lucrările avansează
Compania Aktor continuă lucrările de modernizare a căii ferate Brașov – Sighișoara, unde utilizează patru mașini de forat tuneluri (TBM – Tunnel Boring Machines) pentru realizarea a două perechi de tuneluri pe subsecțiunea 2 Apața – Cața.
Toate cele patru TBM-uri au intrat în colinele din jurul localității Racoș, două dintre ele forând în direcția Ormeniș, iar celelalte două înspre Homorod.
Trenurile vor circula cu până la 160 km/h
După finalizarea lucrărilor, trenurile de pe acest tronson vor putea circula cu viteza de 160 km/h, reducând timpul de călătorie dintre Brașov și Sighișoara la mai puțin de o oră, față de aproape două ore cât durează în prezent.
Progresul forajelor în ianuarie 2025
La finalul lunii ianuarie 2025, două dintre mașinile de forat sunt deja adânc în munte:
• TBM 3 – Alexandra, care a început forajul la mijlocul lunii octombrie 2024, a excavat 123 de metri și a montat 87 de inele din prefabricate de beton.
• TBM 4 – Konstantina, care a început lucrările la jumătatea lunii decembrie 2024, a forat deja 201 metri și a instalat 104 inele din beton.
Ambele TBM-uri sunt complet subteran și vor continua să foreze tunelurile cu lungimea de 5,1 km înspre Homorod. Această pereche de tuneluri nordice completează tunelurile sudice Ormeniș, cu o lungime de 6,9 km, unde alte două TBM-uri, Varvara și Eleni, lucrează din primăvara anului 2024.
În ciuda provocărilor geotehnice, forajul avansează:
• Eleni, care a început lucrul în martie 2024, a ajuns la o adâncime de 1,15 km.
• Varvara, care a început forajul în mai 2024, a excavat 0,76 km.
Peste 200 de subcontractori români implicați în proiect
Modernizarea căii ferate pe subsecțiunea 2 Apața – Cața implică peste 200 de subcontractori și furnizori români, care contribuie cu materiale de construcții esențiale precum:
✅ prefabricate din beton
✅ structuri metalice
✅ carcase pentru piloți
✅ agregate pentru terasamente
✅ soluții de hidroizolație
Pe lângă furnizarea materialelor, companiile românești asigură și servicii specializate, cum ar fi studii geotehnice, lucrări de semnalizare și electrificare, testări și analize de laborator, proiectare și monitorizare a mediului.
Proiect finanțat de Uniunea Europeană
Subsecțiunea Apața – Cața face parte din proiectul mai amplu de reabilitare a liniei de cale ferată Brașov – Simeria, parte a Coridorului Rin – Dunăre, unde viteza maximă a trenurilor va fi de 160 km/h.
Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană, iar contractul a fost semnat de Compania Națională de Căi Ferate (CFR SA) cu Aktor SA, Alstom Transport SA și Arcada.
Prin această investiție, România face un pas important spre modernizarea transportului feroviar, reducând timpii de călătorie și îmbunătățind siguranța și eficiența rețelei naționale de cale ferată.
Descoperă mai multe la Radio Clasic FM
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.