Criză la Tarom: piloții se declară inapți, iar zborurile sunt anulate

Getting your Trinity Audio player ready...

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat luni seara în cadrul unei emisiuni la Antena 3 că „tactica” celor aproximativ 30 de piloți Tarom care s-au declarat inapți este, de fapt, o grevă mascată, considerând inadmisibil modul în care au fost anulate cursele cu câteva minute înainte de ora prevăzută pentru zbor. Aceste acțiuni au fost percepute ca o bătaie de joc la adresa călătorilor afectați.

Grindeanu a informat că salariul mediu al unui pilot Tarom este de 5.000 de euro pe lună, putând ajunge la 6.500 de euro. Deși înțelege că veniturile nu sunt la fel de mari ca în alte companii aeriene, ministrul a subliniat că până acum conducerea Tarom nu a reușit să implementeze programul de restructurare pentru care a primit sprijin financiar de 100 de milioane de euro din partea Comisiei Europene.

„Nu poți să faci o grevă folosindu-te de această tactică: declari cu două minute înainte de zbor că ești inapt. Grevele sunt anunțate în prealabil, ca oamenii să nu mai vină în aeroport, să nu stea să predea bagaje și să treacă de zona de securitate”, a spus Grindeanu. El a adăugat că este inacceptabil ca negocierile să pornească de la o cerere de creștere salarială de 40% și să fie anulate zboruri cu 5 minute înainte de decolare, creând dificultăți pentru pasageri.

Ministrul a precizat că ministerul său nu mai are competență în gestionarea Tarom, chiar dacă statul este acționar majoritar. Conform legii guvernanței, o firmă a selectat recent membrii noului Consiliu de Administrație, condus de Daniel Idolu, fost director la Aeroportul Timișoara. Grindeanu a discutat cu Idolu, care i-a comunicat că negocierile cu piloții au avut loc toată ziua și că s-au făcut 10 noi angajări. Se speră ca programul Tarom să revină la normal începând de mâine.

Referitor la pasagerii afectați, Grindeanu a declarat că Tarom are obligația să plătească toate despăgubirile și să găsească soluții pentru a depăși rapid această situație. Ministrul a atras atenția că, deși Comisia Europeană a oferit un ajutor de 100 de milioane de euro pentru restructurarea Tarom, acest lucru nu s-a realizat încă.

Pilotul Cezar Osiceanu a intervenit în emisiune, explicând că a refuzat să zboare din cauza unei indigestii provocate de mâncarea de la bord și că ceilalți piloți s-au declarat inapți conform prevederilor legale din contractul colectiv de muncă. Osiceanu a contrazis afirmațiile ministrului, susținând că veniturile piloților sunt aceleași din 2006 și că salariile nu ajung la 6.500 de euro, iar timpii de odihnă nu sunt respectați conform codului muncii.

Grindeanu a replicat că toate aceste revendicări ar fi trebuit negociate și discutate în prealabil, nu soluționate prin anularea zborurilor cu câteva minute înainte de decolare. Pilotul Osiceanu a răspuns că revendicările au fost transmise conducerii Tarom cu mai multe luni în urmă.