Getting your Trinity Audio player ready...
|
Structura anului școlar pe module: Avantaje și dezavantaje în pregătirea elevilor pentru examenele naționale – Raport al Ministerului Educației
Un studiu realizat de experți ai Ministerului Educației, publicat la finalul anului trecut, arată că aproape 5.000 de elevi de clasele a VIII-a și a XII-a consideră că împărțirea anului școlar pe module aduce beneficii pentru pregătirea lor la Evaluarea Națională și Bacalaureat. Totuși, părerile sunt împărțite între elevi, profesori și părinți, fiind evidențiate atât avantaje, cât și provocări în cadrul acestui nou sistem.
Ce spun elevii?
Potrivit raportului, 63% dintre elevii de clasa a XII-a și 60% dintre cei de clasa a VIII-a consideră că structura modulară îi ajută să se pregătească mai bine pentru examene. Ei apreciază echilibrul dintre perioadele de odihnă și cele de învățare, precum și timpul suplimentar disponibil pentru studiu individual și meditații.
Cu toate acestea, 18% dintre elevi consideră că structura pe module nu este benefică, iar 25% nu pot aprecia încă impactul acesteia. Problemele identificate includ volumul mare de informații predate într-un timp scurt și lipsa continuității în învățare din cauza vacanțelor frecvente.
Părerile părinților
Opiniile părinților sunt, de asemenea, împărțite:
• 40% dintre părinții elevilor de clasa a XII-a și 37% dintre cei ai elevilor de clasa a VIII-a cred că organizarea modulară este mai potrivită pentru pregătirea examenelor. Ei consideră că structura modulară contribuie la starea de bine a elevilor, echilibrează perioadele de odihnă și studiu și permite o mai bună organizare a timpului.
• În schimb, 38% dintre părinți nu pot aprecia impactul structurii modulare, mai ales cei ai elevilor din clasele mici.
Părinții care nu sunt de acord cu această organizare menționează întreruperile frecvente în ritmul de învățare, volumul mare de informații condensate în module și lipsa unor evaluări continue și structurate.
Concluziile studiului
Studiul realizat pe un eșantion reprezentativ de aproape 23.000 de elevi, peste 37.000 de părinți și aproximativ 7.000 de profesori și directori a scos la iveală următoarele:
• Avantaje percepute:
• Echilibru între odihnă și învățare;
• Posibilitatea recuperării informațiilor neînvățate;
• Managementul eficient al timpului;
• Creșterea responsabilității și motivației elevilor.
• Dezavantaje identificate:
• Frecvența mare a vacanțelor;
• Lipsa tezelor și evaluărilor clare după fiecare modul;
• Scăderea motivației elevilor și dificultatea menținerii unui ritm constant de învățare.
Recomandări ale profesorilor și directorilor
Peste 900 de profesori și directori au propus eliminarea unor programe precum „Școala Altfel” sau „Săptămâna Verde” pentru a reduce presiunea asupra elevilor. De asemenea, aceștia sugerează o autonomie mai mare pentru școli în organizarea orarului și stabilirea vacanțelor în funcție de specificul local.
Introducerea structurii modulare a început în anul școlar 2022-2023, marcând o schimbare semnificativă față de sistemul clasic pe semestre. Această abordare a fost implementată în peste 9.264 de unități de învățământ, fiind un experiment amplu la nivel național.
Raportul Ministerului Educației reflectă opiniile variate ale elevilor, părinților și profesorilor, evidențiind atât potențialul acestui sistem, cât și ajustările necesare pentru a răspunde mai bine nevoilor tuturor actorilor implicați în procesul educațional.
Descoperă mai multe la Radio Clasic FM
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.