Interviul săptămânii – Gianandrea Noseda

Înaintea concertului London Symphony Orchestra din cadrul George Enescu Festival, dirijorul Gianandrea Noseda a acordat un interviu pentru Radio Clasic.

REP – Fiti binevenit in Romania. Sunteti pentru prima data in
Bucuresti,iar in aceasta seara va fi un debut. Cum vă simțiți înainea acestui debut ?
 
GN – Oh, Întotdeauna este emoționant. Cred că există întotdeauna un plus de concentrare și surprindere. Este acea stare a unui copil care face ceva nou. Desigur pentru mine să dirijez este un lucru obișnuit dar sa faci aceasta într-o țară nouă, în fața unui public necunoscut este cu totul altceva. Sunt foarte emoționat și aștept cu nerăbdare această întâlnire cu publicul din România.
 
REP – Două seri de concert – una cu un repertoriu în exclusivitate rus, pe care îl cunoașteți ca un Maestru, cealaltă cu Vox Maris de George Enescu. Ce înseamnă Enescu pentru Dumneavoastră?
 
GN – A fost o mare surpriză pentr mine. Enescu a fost o mare personalitate a secolului al XX lea,nunumai la începutul secolului dar apoi la Paris unde erau reuniți toți marii creatori. Dar intr-un fel unii dintre acești compozitori precum Enescu din România sau Casella din Italia atunci când au trecut într-o altî dimensiune au fost puțin uitați. Cred că este important să prezentăm opera lor. Când am fost invitat în Romania mi s-a propus poemul Vox Maris, o lucrare importantă de 23-24 de minute pentru orchestră, cor și solist-tenor. Atunci mi-am spus că acest poem simfonic este un bun început întru cunoașterea operei lui George Enescu.
 
Aștept cu nerăbdare să interpretez Vox Maris, mâine seară pe scena Festivalului Enescu.
 
Rep – Alfredo Casella și George Enescu au fost buni prieteni iar Dvs nu demult ați lansat un disc cu o înregisttrare a unei opere de Casella.
 
Dar revenind la cariera Dvs în stagiunea trecută ați inaugurat o serie de concerte în compania London Symphony Orchestra intitulată Rădăcini ale Muzicii Ruse.
 
GN – Aș putea spune că a fost și este ca un fir conducător în stagiunea orchestrei londoneze și aceasta datorită legăturilor mele cu Teatrul Mariinsky și cu repertoriul rus în general. Managerul Catheryn Mc Dowell m-a întrebat dacă nu am putea realiza Integrala sinfoniilor de Sostakovici. Am considerat o idee strălucită și astăzi le-am înregistrat pe toate împreună cu LSO. În această stagiune nu mai avem seria intitulată Russian Roots dar continuăm proiectul cu integrala simfoniilor de Prokofiev și a ultimelor trei ale lui Ceaicovski. Cred că este interesant ca experianță sa fii italian,să interpretezi creatori ruși în compania unor muzicieni britanici. Este de fapt un semn cș lumea de astăzi cu comunicare intensă, cu internet este fascinantă, să poți observa interacțiunea între culturi.
 
Cred că vom descoperi ceva nou nu neapărat foarte frumos dar ceva existent într-o entitate. Sunt întotdeauna foarte deschis, foarte curios să descopăr interacțiunea între diferite culturi, diferite țări și modul în care acestea evoluează. Imi place mult acest lucru.
 
REP – Din București veți zbura în Georgia pentru un nou proiect /
la Tsinandali
 
GN – Tsinandali a fost proprietatea unui conducator georgian. Era un prinț care s-a căsătorit cu fata unui Tzar. Acolo este o importantă proprietate cu un parcși o casă mare. În această parte a Georgiei sunt vii întinse cu o bogată producție de vinuri. Muzica nu are nevoie de cuvinte, de explicații ea fiind un limbaj universal În două zile voi pleca spre Georgia și aștept cu nerăbdare prima repetiție.
 
REP – În cariera Dvs ați promovat tinerii și iată și acest rpoeict Pan -caucazain o dovedește. Dar Gianandrea Noseda care vă sunt proiectele principale ?
 
GN – Cred că în caliate de om,de artist, de interpret este să transmiți toate informațiile pe care le-ai acumulat următoarei generații ,deoarece într-o zi ,cât de târziu nu vom mai fi aici,poate peste 300 de ani. Ceea ce este important este să lăsăm o moștenire în mâini bune, să transmitem informația.Când eram tânăr dirijor am primit multe informații, multe secrete artistice,multe sfaturi.
 
De aceea m-am hotărât să dăruiesc mai mult timp acestui fantastic proiect , acum orchestrei Pan-Caucazian, la fiecare doi ani am concerte și cu Orchestra Europeană de tineret iar in anii următori am planuri și pentru Orchestra de tineret a Statelor Unite ale Americii. Am condus Orchestra Naționala a Spaniei și Giovannelli a Italiei. Cred că este important sa faci acest lucru. Un alt important rpoiect este acela de a forma o nouă generație de dirijori. Am făcut,poate nu destul, trei cursuri de perfecționare și voi continua pentru a alegepe cei mai buni.
 
Ideea dominantă este de a transmite informația și experiența următoarelor generații.
 
Rep – În finalul interviului Gvianandrea Noseda câteva cuvinte pentru ascultătorii Radio Clasic
 
GN – Sunt onorat să mă aflu la București ca oaspete al importantului Festival George Enescu și sper ca indiferent de repertoriul abordat de muzicienii din LSO alături de Denis Matsuev, Diana Damrau și de mine să ne bucurăm împreună de muzică, de sonoritățile pe care vi le vom oferi.

Realizator: Hasnas Irina

Anunțuri publicitare