Premieră în istoria Bucureștiului: STB a depus garanție la Fisc sediul și parcul de autobuze pentru o eșalonare a datoriei de 231 de milioane de lei

Societatea de transport public a din București (STB) a acumulat o datorie de 231 de milioane de lei la ANAF și, pentru a obține eșalonarea la plată pe cinci ani, a depus garanție la Fisc sediul societății și o mare parte a parcului auto, potrivit unei hotărâri a acționarilor, consultată de G4Media.ro.

Reprezentanții STB au confirmat informația și au justificat apariția datoriei de 231 de milioane de lei prin tăierea de către guvernul Dăncilă a bugetului Capitalei, dar și prin creșterea cu peste 80% a flotei.

Potrivit unei hotărâri adoptate la sfârşitul lunii octombrie, Adunarea Generală Extraordinară a Acţionarilor Societăţii de Transport Bucureşti STB S.A. „constituie în garanţie bunurile aflate în patrimoniul societăţii, respectiv imobilul compus din imobil şi teren situat în Bucureşti, Bv. Dinicu Golescu nr. 1, Sector 1, identificat cu numărul cadastral 261250, înscris în CF sub nr. 261250, 995 autobuze, 65 troleibuze, 10 vagoane tramvai, 78 utilaje (elevatoare, dispozitiv de suspendare auto, standuri ITP, staţii spălare), 92 de echipamente (motostivuitoare, buldoexcavatoare şi electrocare)”.

Foto: Fragment din Hotărârea acționarilor STB SA

Andrei George Creci, directorul STB, a fost împuternicit să semneze acordul şi să ducă la îndeplinire toate demersurile asumate.

Este pentru prima oară când STB își pune activele garanție pentru eșalonarea unor datorii, după cum au transmis reprezentanții societății pentru G4Media.ro. În anii 2013-2014, fosta Regie Autonomă de Transport București (RATB, actuala STB SA) a mai fost în incapacitatea de a-și plăti datoriile, astfel încât ANAF a pus sechestru asigurator pe sediul Regiei, din Bulevardul Dinicu Golescu nr.1. După achitarea datoriilor de către RATB, ANAF a ridicat sechestrul la acel moment.

Reprezentanții STB arată într-un răspuns remis G4Media.ro că acumularea datoriei de 231 de milioane de lei a fost cauzată de creșterea cu peste 80% a parcului auto (de la 1040 mijloace de transport la 1861), de dublarea liniilor de transport, inclusiv în județul Ilfov, precum și de diminuarea bugetului Capitalei în anul 2019, ca urmare a reducerii cu 30% a sumelor repartizate de Guvern, din încasările impozitului pe venit, colectat la bugetul de stat.

Avocaţii consultaţi de G4Media.ro spun că luare unui astfel de angajament în faţa ANAF de către STB nu este deloc o joacă. Oricând, în eventualitatea neplăţii datoriilor eşalonate, societatea de transport poate rămâne fără bunurile puse ca garanţie.

„Practic, dacă STB nu îşi va plăti datoriile eşalonate, ANAF va trece efectiv la executarea silită a imobilului respectiv. Este o prevedere legală care este permisă de Codul de Procedură Fiscală coroborat cu Codul Fiscal. Tot ce este acolo se poate executa silit de către inspectorii ANAF. Aceştia ar putea pune sechestre, ar putea opri în trafic autobuzele cu ajutorul agenţilor de poliţie pentru a le reţine certificatele de înmatriculare, după care executorul fiscal ar putea să le scoată la vânzare, la licitaţie publică. Asta dacă societatea nu îşi va plăti obligaţiile fiscale către stat”, a declarat pentru G4Media.ro avocatul Adrian Cuculis.

Citește mai jos răspunsul integral al STB SA:

Adunarea Generală a Acționarilor a STB SA a hotărât, la 30 octombrie 2019, aducerea în garanție a unor bunuri ale societății în favoarea ANAF, în urma acceptării de către ANAF a cererii de eșalonare, pe o perioadă de 60 de luni, a datoriilor Societății de Transport București STB SA, datorii în valoare de 231 de milioane de lei.

Bunurile aduse în garanție (sediul STB SA, 995 de autobuze Mercedes, 65 de troleibuze, 10 tramvaie, alte utilaje și bunuri menționate în Hotărârea AGA nr.13/30.10.2019) au fost evaluate și au îndeplinit criteriile de constituire a garanției.

În pofida faptului că Primăria Capitalei a virat la timp fondurile necesare pentru compensarea serviciului de transport public și pentru investiții vitale în infrastructura de transport, dar și în mărirea flotei, datoriile s-au acumulat din două motive:

Începând cu anul 2018, STB a devenit operator regional și a realizat o dublare a liniilor de transport, inclusiv în județul Ilfov. De asemenea, parcul auto al STB a crescut cu peste 80%, prin achiziționarea de către PMB a 400 de autobuze noi, dar și prin repararea și scoaterea din imobilizare a unui număr de 400 mijloace de transport, pentru care Primăria Capitalei a alocat sumele necesare achiziţiei pieselor de schimb. Concret, de la 1040 mijloace de transport, parcul circulant al STB în 2019 este de 1861 mijloace de transport.

Această dezvoltare a serviciului de transport public a presupus costuri în plus, atât pentru salarizarea noilor șoferi angajați pentru mijloacele de transport suplimentar introduse, cât și pentru combustibilul consumat și alte elemente care țin de prestarea acestui tip de serviciu.
Aceste investiții au avut loc în contextul diminuării bugetului Capitalei în anul 2019, ca urmare a reducerii cu 30% a sumelor repartizate de Guvern, din încasările impozitului pe venit, colectat la bugetul de stat.

Precizăm că, până în prezent, procedura de eșalonare a datoriilor nu a mai fost invocată, deci nu a fost cazul ca STB SA să aducă bunuri în garanție la ANAF.

În anii 2013-2014, Regia Autonomă de Transport București (actuala STB SA) a mai fost în incapacitatea de a-și plăti datoriile, astfel încât ANAF a pus sechestru asigurator pe sediul Regiei, din Bulevardul Dinicu Golescu nr.1. După achitarea datoriilor de către RATB, ANAF a ridicat sechestrul.

Foto: Autobuzele STB, puse gaj la ANAF (InquamPhotos / Octav Ganea)