Andrei Şerban răspunde acuzaţiilor lui Ioan Holender

Ioan Holender, fost director al Operei de Stat din Viena şi ex-director artistic al Festivalui Enescu, a acuzat public Opera Naţională pentru echipa adusă după „ruşinoasa izgonire a cuplului Kobborg-Cojocaru de la conducerea baletului ONB“, într-o scrisoare publicată de dcnews.ro.

Andrei Şerban a răspuns, pe acelaşi site: „Nu e cazul să mă justific, pentru că marea majoritate a spectatorilor au ovaţionat cu pasiune“.

Ioan Holender vorbeşte despre situaţia de la Opera Naţională Bucureşti (ONB), acuzând-o pe Beatrice Rancea, director intermar, de un prost management:

"După ruşinoasa izgonire a cuplului Kobborg-Cojocaru de la conducerea baletului ONB, întărită apoi de răzvrătiri ultranaţionaliste, de o grevă scandaloasă şi neîntemeiată a orchestrei şi culminând cu demisia Ministrului Culturii de la acel moment – Vlad Alexandrescu, Corina Şuteu – învestită Ministru al Culturii în timpul fostul guvern tehnocrat, a numit-o în funcţia de Director Interimar al prestigioasei instituţii "Opera Naţională Bucureşti" pe fosta balerină şi doamnă Director de la Iaşi, Beatrice Rancea“, spune Ioan Holender.
Neştiind altceva în afară de ceea ce a făcut la Iaşi, Beatrice Rancea l-a adus şi la Bucureşti pe Andrei Şerban, odată cu producţiile pe care acesta le prezentase deja acolo, dupa ce în trecutul îndepărtat le regizase şi în occident, pentru a le pune acum în scenă – pentru a treia oara, pe malul Dâmboviţei. (…)

Dar cum doamnei Rancea îi place oricine vine din "lumea mare de afară", a găsit prin intermediul unei modeste agenţii de impresariat, care aparţine fiicei fostei mezzosoprane Bruna Baglioni un dirijor italian – ilustrul necunoscut Marcello Mottadelli, care după conducerea muzicală a unicei premiere din stagiunea trecută de pe scena lirica din Craiova(!) a devenit "renumit" şi la noi. Deşi în România activează dirijori de marcă, precum Cristian Mandeal, Christian Badea, Gabriel Bebeşelea, Tiberiu Soare şi Vlad Conta – solicitaţi şi peste hotare, fonetica răsunătoare a numelui italianului a fost suficientă doamnei Director pentru a-i oferi acestuia poziţia de Consilier Muzical, ceea ce a avut ca urmare invitarea soliştilor oaspeţi din Italia, ba chiar şi a unui regizor, cu toţii aduşi prin agenţia lui Mottadelli. Iar cum fostele noastre adevărate vedete – de la Maria Slătinaru la Ileana Cotrubaş şi de la Leontina Văduva până la Angela Gheorghiu nu interesează nicicum, mămica agentei – madama Bruna, a fost invitată – desigur plătită bine, să ţină un "curs de măiestrie artistică, că doar bani are ONB-ul mai mult ca niciodată, iar doamna Rancea este specialistă într-ale cheltuirii, având în vedere că a învăţat acest lucru încă de la Iaşi.

"Am aflat că i-a plătit tenorului Roberto Alagna 80.000€ pentru a cânta două arii la o aşa zisă "Gală de Operă", mai noua denumire a spectacolelor muzicale. La Staatsoper Wien onorariul maxim este 12.400€, iar la Scala, unde Alagna nici nu mai este angajat după eşecul din Aida – 15.000€. Nu ştiu cât i s-a plătit tenorului mexican Ramón Vargas – şi acesta aflat în toamna târzie a carierei sale, pentru Edgardo în "Lucia", însă trista prestaţie vocală s-a auzit."

Andrei Şerban a răspuns lui Ioan Holender, pe acelaşi site, răspuns din care publicăm câteva fragmente.

”Domnule Holender, Vă scriu în stare de şoc, după ce am citit ce aţi scris: Mă întreb oare să fie acelaşi Holi pe care l-am considerat prieten şi colaborator de mulţi ani? (…) Nu e cazul să mă justific, pentru că marea majoritate a spectatorilor, care ştiu ce au văzut, auzit şi simţit, nu ce se scrie de către denigratori, au ovaţionat cu pasiune reprezentaţiile.