Fermierii nu renunță la proteste

Fermierii din mai multe județe ale României continuă seria de proteste, în ciuda asigurărilor primite de la Guvern că majoritatea doleanțelor lor au fost rezolvate. În județul Covasna, marți dimineața, fermierii au blocat drumurile naționale, în timp ce în Sibiu se pregătește un nou protest pentru ziua de miercuri. De asemenea, în Satu Mare, fermierii au ieșit în stradă în aceeași zi.

Fermierii din zona Târgu Secuiesc au pornit cu utilajele lor pe DN11 spre Chichiș, circulând cu 10 km/h, iar fermierii din zona Ozun urmau să se alăture acțiunii. Deputatul covăsnean Könczei Csaba a declarat că revendicările fermierilor covăsneni nu diferă față de cele la nivel național, fiind în mare parte aceleași care au fost puse la nivel național. Protestul este spontan și nu este asumat oficial de nicio organizație.

În Sibiu, după un protest masiv de luni, fermierii se reorganizează pentru un nou protest în municipiu, planificat pentru miercuri. Se face aviz pentru același traseu și interval orar ca și în ziua precedentă.

În Satu Mare, zeci de fermieri au ieșit cu utilajele în această dimineață pentru a protesta, atât la Satu Mare cât și la Carei. Protestul a fost anunțat pe paginile de socializare, fără un organizator asumat.

Premierul Marcel Ciolacu a declarat luni seara că protestele sunt „îndreptățite”, subliniind necesitatea unui dialog cu autoritățile și menționând că „într-o zi, două” se va ajunge la un acord cu protestatarii. Potrivit premierului, 99% din solicitările fermierilor s-au rezolvat, iar în privința transportatorilor sunt încă negocieri, inclusiv cu asiguratorii.

Fermierii cer, printre altele, reducerea prețurilor la RCA, eliminarea accizei la motorină pentru firmele de transport licențiate, introducerea limitelor de toleranță la cântare, crearea de culoare verzi către vămile României, unde există cea mai mare problemă în momentul de față, datorită afluxului de camioane care vin dinspre Ucraina. De asemenea, transportatorii solicită plafonarea RCA pentru autocamioane la 5.000 de lei și posibilitatea suspendării acoperirii polițelor de asigurare când un camion nu este în uz, printre alte cerințe.