Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că sistemul educațional din România are nevoie de o nouă arhitectură și un alt model de funcționare, întrucât actualul sistem nu mai poate continua. Declarațiile au fost făcute miercuri, în cadrul prezentării primului Raport Național privind Alfabetizarea Numerică, care evidențiază că peste o treime dintre elevi suferă de analfabetism numeric, iar 16% dintre aceștia au dificultăți severe.
Problemele majore: titularizarea, evaluările și analfabetismul funcțional
Una dintre principalele preocupări ale ministrului vizează titularizarea cadrelor didactice, un sistem pe care îl consideră atipic și greu de găsit în alte țări. „Ne-am obișnuit cu el, dar probabil că trebuie regândit. Nu știu încă în ce mod, dar vreau să fac o analiză comparativă între diverse state”, a spus Daniel David.
De asemenea, Evaluarea Națională și examenul de trecere de la clasa a IV-a la a V-a sunt alte puncte de analiză. Ministrul consideră că structura actuală a sistemului este foarte diferită de modelele internaționale și că sunt necesare schimbări pentru a îmbunătăți performanțele elevilor.
Unul dintre cele mai îngrijorătoare aspecte, evidențiat în raport, este analfabetismul funcțional. Ministrul a atras atenția că aproape jumătate dintre absolvenții de liceu nu sunt capabili să înțeleagă și să aplice informațiile citite, ceea ce reprezintă o problemă de securitate națională.
„Când scoți aproape jumătate din absolvenții de liceu în zona de analfabetism funcțional, nu mai este o problemă pe care o corectăm cândva. Este o problemă de securitate națională”, a subliniat Daniel David.
Soluția pentru mediul rural: campusuri educaționale
Ministrul a evidențiat situația critică din mediul rural, unde multe școli funcționează cu 7-10 elevi pe clasă, iar profesorii sunt nevoiți să predea simultan la mai multe niveluri.
În acest context, Daniel David susține un proiect pilot care prevede crearea de campusuri educaționale în loc să se investească în microbuze pentru transportul elevilor între sate.
„Acum ai școli cu șapte-opt copii, cu 10, cu 4. Ai profesori care țin simultan lecțiile la niveluri diferite. Nu ai cum să asiguri calitate. Ideea campusurilor educaționale în mediul rural mi se pare foarte bună și o voi susține financiar. Într-un astfel de campus, pe o arie de 50-100 km, ai 50-70 de copii, poți să atragi profesori de calitate, să le asiguri salarii bune, masă sănătoasă și chiar cazare, dacă este necesar”, a explicat ministrul.
David a punctat că una dintre marile probleme ale învățământului rural este lipsa resurselor necesare pentru a atrage profesori bine pregătiți în zonele izolate.
„Adevărul este că nu avem suficiente resurse pentru a duce profesori de calitate în mediul rural. Ideea că mai putem funcționa așa este o greșeală”, a spus el.
Reforma educației, o necesitate iminentă
Declarațiile ministrului Daniel David confirmă că România are nevoie de o reformă profundă a sistemului educațional, atât în privința metodelor de predare, cât și a resurselor umane și infrastructurii.
Autoritățile se confruntă cu o criză educațională gravă, iar schimbările propuse de ministru, inclusiv revizuirea titularizării, reformarea evaluărilor naționale și reorganizarea învățământului rural, ar putea reprezenta primii pași spre un sistem educațional mai eficient și adaptat realităților actuale.
Descoperă mai multe la Radio Clasic FM
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.