×

Ministrul Educației, Daniel David, despre reformele în educație, titularizare și etica universitară

Ministrul Educației, Daniel David, despre reformele în educație, titularizare și etica universitară
Getting your Trinity Audio player ready...

Sursa: interviu Edupedu.ro

Ministrul Educației, Daniel David, a discutat, într-un interviu pentru Edupedu.ro, principalele provocări și reforme din educație, la o lună de la preluarea mandatului. Interviul, realizat de Raluca Pantazi și Mihai Peticilă, a abordat teme esențiale precum descentralizarea, titularizarea profesorilor, etica universitară și salarizarea în educație.

Titularizarea și blocarea posturilor

Un subiect sensibil este cel al demnitarilor care își păstrează posturile de profesor titular pe o perioadă îndelungată, uneori zeci de ani. Daniel David a recunoscut că perioada actuală este prea lungă și că trebuie stabilită o limită rezonabilă, astfel încât să nu împiedice alți profesori să ocupe acele posturi. O decizie finală va fi luată după analiza sistemului, prevăzută pentru luna iunie.

Descentralizarea angajărilor în școli: între autonomie și riscuri

Ministrul a declarat că descentralizarea angajărilor în școlile de stat ar putea fi o soluție, dar există riscuri de corupție și nepotism, mai ales în zonele rurale sau orașele mici.

“În teorie, descentralizarea este bună, dar știm cum arată realitatea în anumite zone. Marile școli ar merita această putere, dar există și riscul ca primarii să-și angajeze rudele. De aceea, trebuie găsit un echilibru între autonomie și control”, a explicat David.

Examenul de titularizare și deficitul de profesori

În fiecare an, aproximativ 50.000 de suplinitori susțin examenul de titularizare, un proces pe care ministrul îl consideră ineficient și care necesită modificări. El a anunțat că va analiza modele internaționale pentru a adapta sistemul de titularizare din România la standarde mai eficiente.

Controversele privind proiectele SNSPA și implicarea Ligiei Deca

Întrebat despre proiectul de 2,3 milioane de euro acordat SNSPA și UEFISCDI, instituțiile în care activează fosta ministră Ligia Deca și soțul său, Daniel David a afirmat că nu are motive să anuleze finanțarea.

“SNSPA a fost implicată în evaluarea competențelor adulților de mulți ani și a adaptat un proiect UNESCO. Nu am cerut o analiză de integritate, dar sper ca fosta ministră să nu fie implicată în acest proiect”, a spus el.

Salarizarea profesorilor: un punct-cheie pentru reformă

David a subliniat că atragerea profesorilor buni în sistem depinde de salarii competitive. El își propune ca salariul de debut al profesorilor să fie cel puțin la nivelul salariului mediu brut pe economie.

“Dacă nu schimbăm salariile, sistemul educațional va merge din rău în mai rău. Creșterea veniturilor profesorilor trebuie să reflecte importanța educației”, a declarat ministrul.

Bursele elevilor și analfabetismul funcțional

Un paradox al sistemului actual este că peste jumătate dintre elevii de gimnaziu și liceu au medii între 9.50 și 10 și primesc burse de merit, în timp ce 40% dintre elevi sunt analfabeți funcțional. Ministrul a spus că acest sistem nu poate rămâne așa și că bursa de merit trebuie redefinită pentru a reflecta adevărata performanță.

Olimpiadele și concursurile școlare

David a reafirmat decizia de a nu mai organiza olimpiade pentru clasele I-IV și de a interzice taxele pentru concursurile organizate de școli. În opinia sa, presiunea prea mare pusă pe elevi de la vârste fragede poate stimula industria meditațiilor și orientarea timpurie excesivă către anumite discipline.

Plagiatul și etica universitară

Întrebat despre cazul fostului ministru Lucian Bode, acuzat de plagiat, David a declarat că nu poate interveni peste deciziile instituțiilor abilitate.

“UBB și-a făcut datoria, iar cazul este închis dacă nu-l redeschide altcineva. Eu nu pot schimba deciziile Consiliului Național de Etică, dar trebuie să ne asigurăm că mecanismele de evaluare sunt corecte”, a explicat el.

Reforma în învățământul superior: diferențierea universităților

Ministrul a anunțat că până în iunie universitățile trebuie să definească misiunea lor explicită – fie că sunt orientate spre cercetare, fie pe predare și formare profesională. Acest model ar urma să influențeze finanțarea universităților și distribuția resurselor.

“Nu toate universitățile trebuie să fie centre de excelență în cercetare, dar trebuie să știm clar pe ce se concentrează fiecare și să investim în consecință”, a precizat el.

Digitalizarea manualelor și „Săptămâna Verde”

David a anunțat că manualele pentru liceu ar putea fi disponibile doar în format digital și că birocrația excesivă legată de „Săptămâna Verde” trebuie redusă.

“E ironic că pentru un program de educație ecologică folosim tone de hârtie. Vom căuta soluții mai eficiente”, a spus ministrul.

Ministrul Daniel David și-a reafirmat angajamentul de a reforma sistemul educațional, punând accent pe:

• Creșterea salariilor profesorilor

• Revizuirea sistemului de burse

• Îmbunătățirea procesului de titularizare

• Reorganizarea universităților pe criterii clare

• Creșterea integrității academice și a standardelor etice

“Linia roșie pentru mine este momentul în care educația nu va mai fi tratată ca o prioritate. Atunci, voi ști că trebuie să plec”, a concluzionat ministrul.


Descoperă mai multe la Radio Clasic FM

Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.

Descoperă mai multe la Radio Clasic FM

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura