„SILVESTRI – LIPATTI – JORA. Omagiu şi (re)descoperire“

Institutul Cultural Român de la Viena şi Societatea Internaţională „George Enescu“ din Viena, în parteneriat cu Societatea Austro-Română, organizează vineri, 10 noiembrie 2017, ora 19.30, la Konzerthaus (Schubert-Saal), concertul „SILVESTRI – LIPATTI – JORA. Omagiu şi (re)descoperire“.

Programul va fi susţinut de Raluca Ştirbăţ (pian), Ileana Tonca (soprană) și Rudolf Leopold (violoncel).

Evenimentul aduce în prim-plan Sonata pentru violoncel și pianop. 22 nr. 1 de Constantin Silvestri (inedită, compusă la Predeal, iulie 1941), precum şi Sonatina pentru mâna stângăop. 10 pentru pian de Dinu Lipatti (compusă la Fundățeanca, august 1941), lucrări dedicate lui Mihail Jora, maestrul de compoziție al celor doi. Ambele partituri au fost scrise special și cântate în primă audiție în concertul aniversar „Mihail Jora – 50 de ani“ care a avut loc pe 8 noiembrie 1941 la Sala Orfeu (fostă Jean Feder) din București.

După ce a mai fost interpretată doar o singură dată pe 27 februarie 1942, partitura Sonatei pentru violoncel (fagot) și pian op. 22 nr. 1 de Constantin Silvestri s-a pierdut, lucrarea figurând cu semne de întrebare sau fiind considerată necunoscută (chiar inexistentă) în toate monografiile și studiile dedicate compozitorului român. După exact 77 ani de la așternerea ei pe hârtie, Sonata op. 22 nr. 1 va fi prezentată în primă audiție publicului vienez pe cea mai importantă scenă de concert din Austria. Descoperirea partiturii într-o colecție privată din Viena, în urma unor cercetări îndelungi realizate de pianista Raluca Știrbăț, preşedintele Societăţii Internaționale George Enescu din Viena, reprezintă o revelație atât pentru muzicienii instrumentiști, cât și pentru compozitori sau muzicologi, fiind cu atât mai valoroasă cu cât lista compozițiilor lui Silvestri nu este foarte lungă – multe lucrări fie s-au pierdut, fie au fost distruse de compozitor însuși, binecunoscut pentru perfecționismul și spiritul său autocritic.

În program figurează și cele Patru cântece op. 20 de Mihail Jora (pe versuri de Ion Pillat, care au răsunat, de asemenea, în seara concertului aniversar din 8 noiembrie 1941), precum și Lieduri op. 1 pe versuri de Heinrich Heine, compuse de Silvestri la vârsta de 15 ani (în 1928).

Program:

Alban Berg (1885-1935) – Sonata pentru pian op. 1 (1910)

Constantin Silvestri (1913-1969) – Lieduri din ciclul op. 1 pe versuri de Heine (1928)

Constantin Silvestri – Sonata pentru violoncel și pian op. 22 nr. 1 (1941, primă audiție după redescoperirea partiturii)

Constantin Silvestri – Pièce de concert pour piano op. 25 nr. 3 (1944)

Constantin Silvestri – Baccanale pentru pian solo (1933)

***

Dinu Lipatti (1917-1950) – Sonatina pentru mâna stângă op. 10 (1941)

Mihail Jora (1891-1971) – Patru cântece op. 20 pe versuri de Ion Pillat (1941)

Dmitri Șostakovici (1906-1975) – Sonata pentru violoncel și pian op. 40 (1934)

Raluca Ştirbăţ s-a născut la Iaşi şi după un an de studiu la Universitatea de Arte „George Enescu“ din Iaşi a fost admisă prima, cu punctaj maxim, la Universität für Musik und darstellende Kunst din Viena (clasa prof. Jürg von Vintschger), unde și-a încheiat studiile cu titlul Magister Artium.După debutul la zece ani cu Filarmonica „Moldova“din Iaşi, sub bagheta lui Ion Baciu, au urmat recitalurişi concerte cu majoritatea orchestrelor simfonice dinţară, aflate sub baghete de renume (Cristian Mandeal, Emanuel Elenescu, Emil Simon, Ludovic Bacs, Paul Popescu, Gheorghe Costin ș.a). A concertat în întreaga Europă, Marea Britanie, SUA, Canada, dar și Singapore, Iran, Cipru, Turcia, Tunisia, Maroc.Este câștigătoarea a numeroase premii internaţionale, iar imprimarile ei sunt difuzate la posturi de radio din Austria, Germania, România, SUA, Elveţiaş.a. A efectuat înregistrări pentru case de discuri din Austria, Germania, SUA, Elveția, Ungaria (printre care Integrala creației pentru pian solo de George Enescu, Hänssler Classic, 2015, album desemnat Discul anului 2015 de Radio România Muzical și premiat cu distincția In memoriam Iosif Sava de Radio România Cultural în 2016).