Mari compozitori români: Negrea, Ioachimescu, Vieru, Toduță

Ca în fiecare miercuri, pe 11 octombrie de la ora 22:00 Irina Hasnaș vă propune o reîntâlnire cu muzica românească contemporană. În această seară vom asculta lucrări de Martian Negrea, Călin Ioachimescu, Anatol Vieru și Sigismund Toduță.

Marcian Negrea (1893-1973) și-a început studiile muzicale la Sibiu (1910-1914), continuându-le la Viena (1918-1921) cu muzicianul de origine română Eusebie Mandicevschi și cu Franz Schmidt.
La Viena a luat contact cu marea tradiție muzicală germană, dar și cu tendințele postromantice ale vremii, care i-au influențat din plin limbajul armonic.
Întors în țară, Marțian Negrea a ocupat în cursul anilor mai multe posturi de profesor la Conservatorul din Cluj, unde a predat teoria formelor muzicale și a instrumentelor, contrapunct, muzică de cameră[4], (1921-1941) și la Conservatorul din București (1941-1963).
Prima publicare a zece piese în caracter românesc extrase din Codex Caioni a fost făcută de compozitorul Marțian Negrea într-unul din studiile sale.[5]
Creația sa muzicală, deși nu prea numeroasă, cuprinde toate genurile: muzică de cameră, pian solo, muzică simfonică și vocal-simfonică, muzică de film.

f64.ro

Călin Ioachimescu  s-a născut în 1949 la București. A studiat compoziția la Universitatea Națională de Muzică în clasa Ștefan Niculescu. A participat la Cursurile de Vară pentru Muzică Nouă din Darmstadt (1980, 1984) și la cursuri de muzică pe calculator la IRC.C.A.M. în Paris (1985). A fost fondator și director al studioului de muzică electroacustică al Uniunii Compozitorilor din România (1991-2010). În prezent lucrează ca producător de sunet la Societatea Română de Radiodifuziune.
Printre numeroasele sale premii compoziționale se numără Kranichsteiner Musikpreis din Darmstadt (1984), Premiul Uniunii Compozitorilor din România (1979,1982,1988,1992, 1995, 1999, 2002 și 2008) și Premiul Academiei Române.Muzica lui Ioachimescu se concentrează asupra structurii interioare a sunetului, analizată cu ajutorul tehnologiei moderne. El folosește computerul nu numai ca un instrument de compoziții algoritmice, ci și pentru procesarea digitală a surselor de sunet reale.

Emisiunea va fi difuzată în reluare duminică de la orele 20:00