Planurile-cadru pentru liceu trebuie reformate urgent, avertizează ministrul Educației
Iași, 27 februarie 2025 – Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a atras atenția asupra nivelului ridicat de analfabetism funcțional în România, subliniind că mulți dintre absolvenții de liceu au competențe îngrijorător de reduse. În acest context, oficialul a reiterat necesitatea reformării planurilor-cadru pentru învățământul liceal, în cadrul dezbaterii regionale organizate la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.
“Adevărul este că nivelul de analfabetism funcțional în diverse domenii și competențele adulților care au terminat liceul arată foarte, foarte rău. În acest moment, modul în care se exprimă competențele adulților în România este de netolerat pentru o țară care are alte ambiții în Educație,” a declarat ministrul Daniel David în cadrul evenimentului.
Planurile-cadru actuale au eșuat: „Nu mai pot funcționa”
Daniel David a fost categoric în privința ineficienței modelelor educaționale folosite în prezent, subliniind că acestea sunt depășite și nu mai răspund nevoilor elevilor și pieței muncii.
“Modelele pe care le avem au dat greș. De 20 de ani folosim astfel de modele în diverse discipline, iar rezultatul este o creștere alarmantă a analfabetismului funcțional și a pseudo-cunoașterii. Acest lucru este inacceptabil pentru o țară modernă,” a afirmat ministrul.
El a explicat că reforma planurilor-cadru pentru liceu este o prioritate absolută și că trebuie realizată printr-un efort colectiv, implicând atât profesorii și elevii, cât și părinții și autoritățile locale.
“Un ministru trebuie să fie responsabil pentru modul în care se face educația într-o țară, fie că-i place sau nu. Această reformă trebuia făcută de mult timp, iar acum nu mai putem amâna,” a adăugat Daniel David.
O dezbatere deschisă, nu o decizie impusă
Ministrul a încercat să calmeze temerile legate de procesul de reformă, afirmând că dezbaterile privind noile planuri-cadru nu sunt doar o formalitate, ci un proces real de consultare.
“Suntem obișnuiți să credem că, atunci când un ministru propune o reformă, lucrurile sunt deja tranșate. Eu am spus foarte clar: ce avem acum nu poate continua. Dar acesta este doar un punct de plecare. Avem nevoie de analize, de propuneri noi, astfel încât să ajungem la un model educațional care să fie larg acceptat,” a explicat Daniel David.
El a subliniat că relația dintre elev, profesor și părinte trebuie să fie în centrul reformei, iar toate propunerile trebuie să fie gândite în beneficiul elevilor.
Dezbateri regionale pentru reformarea educației
Dezbaterea organizată la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași este a treia dintr-o serie de întâlniri regionale dedicate reformei planurilor-cadru pentru liceu, după cele organizate la București și Cluj-Napoca.
Evenimentul face parte dintr-un proces de consultare publică lansat de Ministerul Educației și Cercetării, prin intermediul Serviciului Dezvoltare Curriculum din cadrul Centrului Național pentru Politici și Evaluare în Educație.
Reforma educației liceale este una dintre cele mai importante inițiative ale mandatului lui Daniel David, iar modificările ce vor rezulta în urma acestor dezbateri vor avea un impact semnificativ asupra viitorului educației în România.
Descoperă mai multe la Radio Clasic FM
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.