MNAC se deschide publicului în 26 aprilie cu patru expoziţii

Muzeul Naţional de Artă Contemporană lansează pe 26 aprilie patru expoziţii care vor continua direcţia marilor recuperări şi alinierea instituţiei muzeale cu scena internaţională.

Potrivit unui comunicat al MNAC,  muzeul aduce în atenţia publică activitatea artiştilor Constantin Brâncuşi, Dan Er. Grigorescu, Iosif Kiraly, Octav Grigorescu, Georgeta Năpăruş şi Yael Efrati (Israel), în plus expoziţia „Prizonierii avangardei. O retrospectivă Ion Bitzan” rămâne deschis.

*** Expoziţia „Monumente amânate”, dedicată artiştilor Constantin Brâncuşi şi Dan Er. Grigorescu, curatoriată de Călin Dan, prezintă o reconstituire a reconstituirii de la Veneţia a prezentării ansamblului de la Târgu Jiu, într-o instalaţie menită să celebreze atât monumentul cât şi pe fotograful care a imaginat varianta sa nomadă.

În 1982, Constantin Brâncuşi a „participat” la Bienala de la Veneţia într-o secţiune a pavilionului internaţional, curatoriată de Dan Hăulică, preşedinte AICA. Sculpturile erau grupate în jurul unei instalaţii fotografice monumentale, menite să funcţioneze ca reconstituire a ansamblului realizat de Brâncuşi la Târgu Jiu. Imaginile erau realizate de Dan Er. Grigorescu, artist care a impus în România anilor ’70 o viziune originală asupra modului de a fotografia opera lui Brâncuşi, fiul generalului Eremia Grigorescu.

Expoziţia va putea fi vizitată la parterul MNAC până pe 30 septembrie.

*** Expoziţia „Uşi Închise, Plicuri Deschise. Iosif Kiraly – Lucrări timpurii, 1975 – 2000”, având-o drept curator pe Ruxandra Demetrescu, propune prezentarea activităţii artistice a lui Iosif Kiraly sub semnul recuperării şi al unei revizitări critice.

„Conform mărturiei artistului, titlul face trimitere la faptul că majoritatea acţiunilor şi lucrărilor prezentate în această expoziţie s-au realizat nu în spaţii publice, ci în spaţii private, cu uşile închise sau, în orice caz, fără spectatori. Marea majoritate a lucrărilor nu a fost expusă la vremea respectivă, ele fiind asumate şi destinate încă de atunci unui public din alt loc sau din alt timp. Plicurile însă – mărturie tangibilă a mail-art-ului – constituiau o deschidere spre lumea „adevărată”, pe care artistul doar şi-o putea imagina şi o cunoştea indirect. În acelaşi timp, spre sfârşitul anilor ’80, plicurile au început să fie urmărite de Securitate, deschise şi/ sau oprite din drumul lor”, precizează comunicatul.

Expoziţia va putea fi vizitată la etajul 2 al MNAC până pe 30 septembrie.

*** Miza expoziţiei „Contrapunct. O retrospectivă Octav Grigorescu – Georgeta Năpăruş” este prezentarea unui cuplu de artişti, personalităţi puternice, cu profil artistic distinct, a căror operă s-a aflat în prim planul artei româneşti din deceniile 7 – 9 ale secolului trecut.

Potrivit MNAC, expoziţia delimitează etapele construirii unor universuri artistice originale, care, deşi diferite în esenţa lor, au cunoscut momente de întâlnire şi convergenţă. „Simultan cu readucerea în actualitate a celor doi artişti, expoziţia relevă tensiunile şi contradicţiile unei epoci, tematizând relaţia dintre libertate şi constrângere, care a marcat atâtea destine. Selecţia a avut în vedere opere reprezentative din muzeele româneşti şi din colecţia familiei, la care se adaugă un ansamblu consistent de lucrări din colecţii particulare din Italia şi Germania, expuse în premieră publicului românesc”, menţionează MNAC.

Expoziţia, curatoriată de Ioana Vlasiu şi Magda Predescu, va putea fi vizitată la etajul 3 al MNAC până pe 30 septembrie.

*** Expoziţia „Eva şi Emerick” a artistei Yael Efrati (Israel), avându-l drept curator pe Nicola Trezzi, reprezintă cea mai cuprinzătoare expoziţie personală a artistei până în acest moment şi include atât lucrări existente cât şi noi producţii realizate special pentru această ocazie.

Nucleul principal al prezentării provine din Eye of the Sea, o instalaţie formată din cinci elemente axate pe caracteristicile arhitecturale ale apartamentului bunicilor artistei din Haifa (Israel). Întrucât aceştia au crescut şi s-au cunoscut în Bucureşti, unele dintre lucrările expoziţiei se raportează de asemenea la acest oraş, extinzând naraţiunea către arhitectură şi mediul urban.

Yael Efrati este una dintre cele mai interesante voci din peisajul artei contemporane israeliene. Definite de către artistă drept „sculpturi documentare”, lucrările sale utilizează coduri tridimensionale şi – în acelaşi timp – fac trimiteri conceptuale la imaginea fotografică şi întotdeauna derivă din aceasta. Ca atare, toate lucrările îşi au originea în realitate, în existent; nu sunt nici ficţionale, nici expresia personală a unei voci artistice interioare.

Expoziţia va putea fi vizitată la etajul 4 al MNAC până pe 24 iunie.