Milioane de șoferi români, vizați din 2026
Milioane de șoferi români vor fi afectați de o nouă taxă auto pentru poluare, care face parte din cererea de plată numărul 4 din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Conform ministrului Fondurilor Europene, Marcel Boloș, măsura va avea un impact major, deoarece vizează peste 8 milioane de autovehicule și ar urma să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2026, relatează Digi24.ro.
Această taxă a fost inclusă în reformele asumate de România pentru a primi tranșa de 2,7 miliarde de euro din fondurile europene, iar neîndeplinirea acestui jalon ar putea costa statul între 300 și 600 de milioane de euro.
Ce prevede noua taxă?
• Va fi aplicată vehiculelor poluante, inclusiv autoturismelor și utilajelor grele.
• Va fi diferențiată în funcție de norma de poluare și de utilizarea drumurilor publice.
• O parte din bani va merge către autoritățile locale, iar restul către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), pentru întreținerea drumurilor.
• Va înlocui parțial actuala rovinietă, care din 2026 va fi aplicată doar vehiculelor sub 3,5 tone.
Impactul asupra șoferilor
Noua taxă ar putea fi similară cu fosta taxă auto (eliminată după multiple contestări și restituiri), dar cu un mecanism de aplicare diferit.
• Posesorii de vehicule mai vechi și cu norme de poluare scăzute (ex. Euro 3, Euro 4) vor fi cei mai afectați, întrucât taxele vor fi mai mari.
• Costurile vor crește pentru transportatori, printr-un sistem de taxare în funcție de kilometrii parcurși.
• Proprietarii de mașini electrice și hibrid ar putea fi exceptați sau taxați la un nivel minim.
O măsură necesară sau o povară financiară?
Deși Guvernul justifică această taxă ca o măsură pentru reducerea poluării și modernizarea infrastructurii rutiere, mulți șoferi se tem că va deveni o povară financiară suplimentară, mai ales în contextul costurilor deja ridicate pentru întreținerea mașinilor.
Ministrul Marcel Boloș a recunoscut sensibilitatea aplicării acestei măsuri și complexitatea sa, dat fiind că va afecta milioane de proprietari auto.
„Este un jalon foarte important pentru ce înseamnă reformele asumate prin PNRR și de mare complexitate. Afectează mulți posesori de mijloace de transport și are impact asupra bugetelor autorităților locale”, a explicat Boloș.
Guvernul trebuie să finalizeze până în iunie 2025 planul detaliat al acestei taxe și să-l trimită către Comisia Europeană. Deocamdată, nu există detalii clare despre sumele exacte care vor trebui plătite de șoferi, dar este sigur că va fi un cost suplimentar pentru milioane de români.
Dacă legea va fi aprobată, noua taxă va intra în vigoare la 1 ianuarie 2026 și va deveni una dintre cele mai controversate măsuri fiscale din ultimii ani.
Descoperă mai multe la Radio Clasic FM
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.