Încarcă acum

Pasagera lui Grindeanu e cea care a lasat comunitățile din Prahova fără apă

Monica Hunyadi, fosta șefă a ESZ Prahova și criza apei potabile

Monica Hunyadi, manager în sistemul public și pasageră în zborurile de lux plătite de Nordis, a plecat recent din conducerea companiei de stat acuzate de criza apei din Prahova, în timp ce în 2022 era propulsată la șefia CFR Electrificare după ce condusese anterior doar un salon de coafură.

Monica Hunyadi, nume care apare în documentele de zbor ale curselelor private plătite de compania Nordis și însoțind lideri ai PSD în destinații de lux, a făcut parte până pe 21 noiembrie din conducerea Exploatare Sistem Zonal Prahova (ESZ) SA, societate de stat aflată în subordinea Ministerului Mediului. Potrivit declarației de avere, ea a plecat din funcție prin acordul părților, după ce compania a fost adusă în centrul atenției publice în contextul crizei apei din Prahova și Dâmbovița. Inițial, informațiile publice indicau că Hunyadi este în continuare manager la ESZ, dar societatea a precizat ulterior că raporturile de muncă s-au încheiat la 21 noiembrie.

ESZ Prahova a fost acuzată marți, direct, de ministra Mediului, Diana Buzoianu, că a contribuit la declanșarea crizei de apă din zona Prahova–Dâmbovița, în contextul operațiunilor de curățare la barajul Paltinu. Ministrul a afirmat că două instituții subordonate – Administraţia Bazinală de Apă (ABA) Buzău-Ialomiţa şi Exploatarea Sistemului Zonal Prahova – ar fi comunicat între ele despre existența unor riscuri majore privind alimentarea cu apă, dar nu ar fi informat oficial ministerul, primăriile, prefecții, consiliile județene sau populația. Urmarea: peste o sută de mii de oameni au rămas fără apă, școlile și spitalele au fost afectate, iar OMV Petrom a fost nevoită să oprească centrala de la Brazi, care asigura aproape o zecime din consumul zilnic de energie electrică al României.

În paralel cu responsabilitățile de la ESZ, Monica Hunyadi a încasat în 2024 venituri de la trei companii de stat. Ea a declarat salariu de manager de la Exploatare Sistem Zonal Prahova SA și indemnizații de membru în consiliile de administrație ale Electrificare CFR și Autorității de Siguranță Feroviară Română, ambele aflate în subordinea Ministerului Transporturilor. Pozițiile cumulate îi plasează traseul profesional în zona companiilor strategice de stat, atât din domeniul apei, cât și din cel feroviar.

Numele Monicăi Hunyadi a apărut încă din 2024 în investigațiile privind zborurile cu avioane private plătite de Nordis, companie imobiliară care a închiriat un jet privat de la Țiriac Air pentru destinații exclusiviste. Documentele de zbor – așa-numitele „gendec-uri” – arată că pe unele dintre curse se regăseau lideri PSD precum Marcel Ciolacu, Sorin Grindeanu sau Alfred Simonis, însoțiți de membri ai familiilor lor. Unul dintre zborurile menționate este cursa Nisa – București din 30 mai 2022, când delegația s-ar fi întors de la Marele Premiu de Formula 1 al Principatului Monaco. Toți politicienii vizați au negat că ar fi zburat cu jeturi private plătite de Nordis, însă documentele aviatice indică prezența lor la bord, alături de Monica Hunyadi.

Ascensiunea acesteia în structurile companiilor de stat a fost legată și de numirea sa, în 2022, în funcția de administrator al CFR Electrificare, divizia energetică a CFR. La acel moment, Hunyadi era consultant la Camera Deputaților și deținea firma Hunymoo SRL, un salon de coafură și înfrumusețare. Numirea ei într-o poziție cheie într-o companie cu rol strategic a ridicat întrebări în spațiul public privind criteriile de selecție și profesionalismul conducerii. Ministru al Transporturilor era atunci Sorin Grindeanu, care a susținut însă că nu a avut nicio implicare directă în numirea Monicăi Hunyadi, invocând procedurile interne ale companiei, unde consiliul de administrație nu este numit formal de minister.

Potrivit celei mai recente declarații de avere, depusă în iunie 2025, Monica Hunyadi deține un autoturism Porsche fabricat în 2018, un teren intravilan într-o localitate din județul Hunedoara și un apartament în Voluntari. Pachetul de proprietăți, alături de veniturile provenite din trei companii de stat, conturează profilul unui manager bine poziționat în zona resurselor publice, într-un moment în care companiile de stat din energie, transporturi și utilități se află sub o presiune tot mai mare de reformă și transparență.

Criza apei din Prahova–Dâmbovița și ancheta publică privind zborurile Nordis transformă însă traseul profesional al Monicăi Hunyadi într-un simbol al modului în care se intersectează politica, companiile de stat și privilegiile discrete ale puterii. În timp ce Ministerul Mediului cere explicații instituțiilor subordonate pentru lipsa avertizărilor oficiale, iar opinia publică urmărește cu atenție legăturile dintre numirile politice și deciziile din administrația companiilor de stat, cazul Hunyadi rămâne un test al capacității statului de a clarifica responsabilități și de a sancționa eventualele abuzuri, dincolo de comunicate și demisii de moment.


Descoperă mai multe la Radio Clasic

Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.

Descoperă mai multe la Radio Clasic

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura