×

România a intrat în Schengen, dar la granița cu Bulgaria nu se vede

România a intrat în Schengen, dar la granița cu Bulgaria nu se vede
Getting your Trinity Audio player ready...

Taxa de trecere și lucrările din Bulgaria îngreunează traficul

Deși România a aderat la Spațiul Schengen la 1 ianuarie 2025, șoferii continuă să se confrunte cu cozi la trecerea frontierei cu Bulgaria, în special pe Podul Prieteniei dintre Giurgiu și Ruse. Pe lângă lucrările majore de infrastructură demarate de partea bulgară, una dintre principalele cauze ale aglomerației este păstrarea taxei de trecere, care încă nu poate fi plătită online în mod eficient pe ambele părți ale podului.

Taxa de trecere: o barieră birocratică ce încetinește traficul

Taxele de trecere pentru utilizarea podului peste Dunăre au fost introduse încă din 1991, pe baza unui Protocol bilateral între România și Bulgaria. În prezent, acestea sunt colectate de CNAIR pe partea română și de Autoritățile Vamale pe partea bulgară.

• Autoturismele plătesc 15 lei (3 euro) la Giurgiu și 2 euro la Ruse.

• TIR-urile achită 180 de lei (circa 37 de euro) pe ambele părți.

Deși în Bulgaria taxa poate fi plătită online, șoferii trebuie oricum să oprească la ghișee pentru verificare. Acest proces îngreunează circulația și generează cozi, în special în orele de vârf.

Potrivit CNAIR, eliminarea taxelor de trecere ar necesita un nou acord bilateral între cele două țări. Până în prezent, nu au fost purtate discuții oficiale în acest sens.

CNAIR: Sistem online de plată și bariere automate, gata în patru luni

Pentru a reduce timpii de așteptare, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunță că lucrează la implementarea unui sistem online de plată, care ar putea fi operațional înainte de sezonul estival.

• Două artere dedicate vor fi echipate cu bariere de mare viteză, care vor permite accesul rapid pe baza unei plăți electronice prealabile.

• Achiziția tehnică este pregătită, iar proiectul ar trebui implementat în maximum patru luni.

Cu toate acestea, până la implementarea sistemului, șoferii vor continua să se confrunte cu timpi mari de așteptare.

Probleme și în Bulgaria: Parcări obligatorii pentru TIR-uri și taxare suplimentară

De partea bulgară, situația este complicată și de un regulament local din Ruse, care impune staționarea obligatorie a camioanelor într-o parcare privată, înainte de a traversa podul.

• Parcarea este taxată cu 15 leva pentru camioanele bulgare și 50 de leva pentru cele străine.

• Autoritățile din Ruse analizează posibilitatea de a elimina taxa pentru autoturisme și de a o crește la 40 de euro pentru camioane.

În 2024, peste 215.000 de TIR-uri au trecut din Bulgaria în România prin Ruse, iar 185.000 de camioane au venit din România spre Bulgaria.

Lucrările la Podul Prieteniei vor dura până în 2026

Chiar dacă procedurile privind taxa de trecere vor fi optimizate, traficul nu va reveni la normal prea curând.

• Bulgaria derulează lucrări majore de reabilitare, începute în vara lui 2024, care se vor încheia abia în 2026.

• România a finalizat astfel de reparații încă din 2016, iar în prezent efectuează doar lucrări de întreținere minore.

„Nu există nimic pe partea noastră care să afecteze traficul”, a declarat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, pentru HotNews.ro.

Cozi în continuare, dar soluții în perspectivă

Deși România a intrat în Schengen, șoferii care traversează Podul Giurgiu-Ruse continuă să se confrunte cu timpi mari de așteptare, din cauza taxelor de trecere și a lucrărilor de infrastructură din Bulgaria.

Soluțiile propuse de CNAIR – sistem de plată online și bariere automate – ar putea reduce timpii de trecere, însă cozile nu vor dispărea complet până la finalizarea lucrărilor din 2026.

Până atunci, șoferii sunt sfătuiți să își planifice călătoriile și să urmărească actualizările privind starea traficului pe pod.


Descoperă mai multe la Radio Clasic FM

Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.

Descoperă mai multe la Radio Clasic FM

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura