Un „Grigorescu“ a fost adjudecat la Artmark la preţul record de 340.000 de euro

Tabloul „Ţărăncuţă cu basma albă”, de Nicolae Grigorescu (1838-1907), a stabilit un record în piaţa de artă după ce a fost adjudecat contra sumei de 340.000 de euro, la Licitaţia de Toamnă – Top 100 Mari Maeştri ai Artei Româneşti, care a avut loc miercuri seară la casa Artmark.

Lucrarea, ulei pe pânză, a fost estimată iniţial între 50.000 şi 90.000 de euro şi provine din colecţia magistratului Lazăr Munteanu (1869-1951) – nepot (de mamă) al colecţionarului Iancu Kalinderu. Magistratul Lazăr Munteanu a fost unul dintre cei mai însemnaţi colecţionari ai perioadei dintre cele două războaie mondiale, regăsindu-se în suita reprezentativă a colecţionismului românesc interbelic, alături de Krikor Zambaccian sau dr. Iosif Dona.

„Ţărăncuţă cu basma albă” se înscrie într-una dintre seriile de capete de ţigănci tinere care i-au pozat lui Grigorescu, portretist pasionat de caracteristicile psihologice şi somatice specifice acestor modele: trăsături fizionomice feminine, osatura/forma craniului, culoarea pielii. Asemenea caracteristici au constituit pentru artist de-a lungul întregii sale cariere, un incitant, inepuizabil material de studiu. În plus se înscrie în seria capetelor drapate în alb, leit motiv pictural al creaţiei pictorului român, potrivit Artmark.

În pictura de faţă, modelul este văzut frontal şi adus în planul întâi, la fel cum procedase pictorul şi în alte efigii feminine de la ţară. Capul învelit în năframă albă este reluat de Grigorescu în special în ultima secvenţă a operei, constituind o problemă de picturalitate şi luminozitate a imaginii.

Un alt Grigorescu, „Ciobănaş cu turmă de oi”, a atins suma de 110.000 de euro, după ce fusese estimat între 40.000 şi 60.000 de euro.

Şi „Primăvară la Posada”, de N. Grigorescu, şi-a găsit cumpărător. Lucrarea, ulei pe lemn, a fost vândută pentru suma de 32.500 de euro. În aceeaşi sesiune, „Natură statică cu liliac şi cutie cu bijuterii”, de Theodor Aman, a fost adjudecat în final pentru 140.000 de euro.

Totodată, schiţele în tuş pe carton subţire „La Colonne sans fin/ La muse endormie” (1924), de Constantin Brâncuşi (1876-1957), care au fost estimate de casa Artmak între 10.000 şi 15.000 de euro, au fost cumpărate în final cu 40.000 de euro. Lotul provine din colecţia istorică Ion Alexandrescu, cioplitorul lui Constantin Brâncuşi din perioada 1937-1938 în cadrul proiectelor monumentale din ansamblul sculptural din Târgu Jiu.