Cea de-a 82-a ediție a Festivalului de Film de la Veneția debutează miercuri, aducând pe covorul roșu producții încărcate de mesaje politice și nume sonore din cinematografia mondială. Evenimentul, unul dintre cele mai vechi și prestigioase festivaluri de film din lume, se desfășoară până pe 6 septembrie și promite să fie marcat de dezbateri intense.
Filme despre Gaza și ascensiunea lui Putin
Unul dintre cele mai așteptate momente este proiecția filmului The Voice of Hind Rajab, regizat de Kaouther Ben Hania, care spune povestea cutremurătoare a unei fetițe de șase ani ucise în Gaza, în ianuarie 2024, alături de familia sa. Pelicula, bazată pe înregistrările apelului disperat al copilului la serviciile de urgență, a impresionat deja juriul la selecție și promite un impact emoțional major asupra publicului.
Tot în competiția oficială, cineastul francez Olivier Assayas prezintă Le mage du Kremlin (Magul Kremlinului), o adaptare după romanul lui Giuliano da Empoli. Filmul îl are pe Jude Law în rolul lui Vladimir Putin și urmărește ascensiunea liderului de la Kremlin prin ochii unuia dintre consilierii săi apropiați.
Staruri de la Hollywood pe Lido
Festivalul continuă să atragă vedete de prim rang din Statele Unite. George Clooney, Emma Stone, Julia Roberts și Dwayne „The Rock” Johnson sunt așteptați încă din primele zile. Johnson joacă rolul principal în The Smashing Machine, un film despre un luptător MMA aflat în luptă cu propriile dependențe, rol care ar putea să-l propulseze în cursa pentru Oscar.
Revin pe marele ecran și regizorii americani Gus Van Sant și Kathryn Bigelow, după o pauză de șapte ani, ultima revenind cu producția A House of Dynamite, înscrisă în competiția oficială. Deschiderea festivalului este asigurată de filmul italian La Grazia, semnat de Paolo Sorrentino, în colaborare cu actorul său preferat, Toni Servillo.
Gaza și controversele politice
Conflictul din Orientul Mijlociu va marca inevitabil atmosfera festivalului. O scrisoare deschisă semnată de numeroși cineaști, printre care Matteo Garrone, Marco Bellocchio, Ken Loach sau Abel Ferrara, solicită festivalului să adopte o poziție fermă împotriva acțiunilor Israelului în Gaza. Directorul artistic Alberto Barbera a precizat însă că Bienala „nu face declarații politice directe”, dar rămâne un spațiu de dialog și deschidere culturală.
Pentru sâmbătă este anunțată o manifestație la Lido, organizată de grupuri pro-Palestina și de politicieni locali, care vor să profite de vizibilitatea globală a evenimentului.
O ediție fără America de Sud
Deși competiția este bogată în nume mari, absența filmelor sud-americane se resimte. „Brazilia iese din patru ani de dictatură a lui Bolsonaro, care a marginalizat cinematografia de autor, iar în Argentina guvernul Milei a tăiat toate finanțările”, a explicat Barbera, recunoscând că este „un moment istoric dificil” pentru cinematografia sud-americană.
Platformele de streaming, tot mai prezente
Veneția își păstrează deschiderea către producțiile platformelor, spre deosebire de rivalul Cannes. Trei filme Netflix concurează anul acesta pentru Leul de Aur: Frankenstein de Guillermo del Toro, Jay Kelly de Noah Baumbach și A House of Dynamite de Kathryn Bigelow.
Astfel, Mostra de la Veneția 2025 se anunță nu doar un festival al marilor întâlniri cinematografice, ci și o scenă unde arta filmului reflectă și amplifică tensiunile lumii de astăzi.
Descoperă mai multe la Radio Clasic
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.













