Încarcă acum

Strălucire și controverse la Veneția: Mostra își închide cortina după o ediție memorabilă

Cea de-a optzeci și doua ediție a Festivalului Internațional de Film de la Veneția se încheie sâmbătă, lăsând în urmă o selecție spectaculoasă de filme, interpretări de forță și emoții care au zguduit sălile de proiecție. Sub președinția regizorului american Alexander Payne, juriul a avut de ales dintre producții semnate de nume mari ai cinematografiei mondiale, de la François Ozon și Olivier Assayas la Guillermo del Toro, Kathryn Bigelow, Gus Van Sant, Park Chan-Wook sau Yorgos Lanthimos.

Deschidere către platformele digitale

Fidelă tradiției sale, Mostra s-a remarcat și prin deschiderea față de producțiile distribuite pe platforme digitale, în contrast cu Festivalul de la Cannes. Netflix a intrat în competiție cu două titluri puternice: noul film al lui Noah Baumbach, „Jay Kelly”, și thrillerul nuclear al lui Kathryn Bigelow, „A House of Dynamite”.

Favoriții publicului și ai criticii

Printre producțiile care au stârnit cele mai puternice reacții se numără „The voice of Hind Rajab”, documentarul semnat de Kaouther Ben Hania, aplaudat minute în șir după ce a redat ultimele ore din viața unei fetițe palestiniene ucise în Gaza. Tot la capitolul impact emoțional s-au înscris și „Bugonia” al lui Yorgos Lanthimos, o satiră violentă cu Emma Stone și Jesse Plemons, dar și „No Other Choice” al sud-coreeanului Park Chan-Wook, o reflecție crudă asupra capitalismului.

În aceeași ligă așteptată se regăsesc „Frankenstein” al lui Guillermo del Toro, un vis vechi al cineastului mexican transformat într-o producție fastuoasă, și „La Grazia”, noul film al lui Paolo Sorrentino, care îl readuce pe Toni Servillo în rolul unui președinte italian măcinat de dileme morale.

Interpretări memorabile

Actorii au avut parte de roluri care le pot schimba carierele. Dwayne „The Rock” Johnson a surprins publicul în „The Smashing Machine” de Benny Safdie, cu o interpretare dramatică, vulnerabilă, departe de imaginea de erou de acțiune. Jude Law a intrat în pielea lui Vladimir Putin în „Le mage du Kremlin”, un rol pentru care s-a documentat obsesiv. Benjamin Voisin a fost aplaudat pentru „L’Étranger” de François Ozon, iar Valeria Bruni-Tedeschi a adus pe ecran fragilitatea și forța legendarei actrițe Eleonora Duse.

Amanda Seyfried a emoționat în „The Testament of Ann Lee”, Adam Driver și Cate Blanchett au strălucit în filmul triptic al lui Jim Jarmusch, iar Tony Leung, în primul său rol european, a impresionat în drama ecologică „Silent Friend”.

Diversitate de stiluri și povești

Selecția a adus pe marele ecran atât fresce istorice, precum „Orphan” al lui László Nemes sau „Duse” al lui Pietro Marcello, cât și thrillere de actualitate, drame intime ori filme experimentale. Gianfranco Rosi a propus o meditație vizuală în alb-negru asupra orașului Napoli, iar actrița taiwaneză Shu Qi și-a făcut debutul regizoral cu un film personal, inspirat din propria copilărie.

O închidere cu anticipație

Evenimentul se va încheia cu „Chien 51” al lui Cédric Jimenez, un film de anticipație care reunește o distribuție impresionantă: Adèle Exarchopoulos, Gilles Lellouche, Romain Duris și Louis Garrel.

Cu o paletă impresionantă de emoții, de la șoc și reflecție până la catharsis și bucurie, ediția de anul acesta a confirmat încă o dată statutul Mostrei ca laborator al cinematografiei mondiale. Rămâne de văzut cui îi va reveni marele trofeu – Leul de Aur – într-o competiție mai strânsă ca oricând.


Descoperă mai multe la Radio Clasic

Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.

Descoperă mai multe la Radio Clasic

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura