Încarcă acum

Ce ne spune cu adevărat știința despre timpul petrecut în fața ecranelor

Crize de furie, vinovăție parentală, dezbateri aprinse și sfaturi contradictorii – toate par să învăluie o singură întrebare: ecranele ne afectează copiii? Sau, mai exact, cât de mult ar trebui să ne îngrijorăm cu adevărat?

Pentru mulți părinți, răspunsul vine din instinct – și din scene precum cele trăite de o mamă care, întrerupând accesul celui mai mic dintre copiii săi la iPad, s-a trezit cu o criză explozivă de protest. Iar acest episod a trezit întrebări adânci, pe fondul unei preocupări tot mai larg răspândite: ce se întâmplă, de fapt, cu copiii noștri când petrec timp în fața ecranelor?

Panica generației digitale

În epoca în care Steve Jobs refuza să le dea copiilor săi un iPad, iar Bill Gates impunea limite clare asupra tehnologiei în familie, temerile legate de ecrane prindeau deja contur. Au urmat titluri alarmiste, voci reputate – precum neurologul britanic Susan Greenfield – care au comparat expunerea la ecrane cu o „schimbare climatică neuronală”, invocând daune profunde și ireversibile asupra creierului adolescentin.

Însă între timp, știința a devenit mai nuanțată. Iar datele reale – analizate de cercetători precum Pete Etchells, profesor de psihologie la Bath Spa University – spun o poveste mult mai complexă.

Ce spune cu adevărat cercetarea?

Potrivit lui Etchells, multe dintre studiile care leagă ecranele de depresie, anxietate sau dificultăți cognitive sunt bazate pe autoreportări, adică pe estimările personale ale copiilor privind timpul petrecut pe dispozitive – un indicator notoriu de imprecis.

Mai grav, multe dintre aceste cercetări confundă corelația cu cauzalitatea. Etchells oferă o analogie simplă: vânzările de înghețată cresc vara, la fel și cazurile de arsuri solare – dar asta nu înseamnă că înghețata provoacă cancer de piele.

Un amplu studiu publicat de American Psychological Association în 2021, ce a analizat 33 de cercetări internaționale, a concluzionat că utilizarea ecranelor joacă un rol minim în problemele de sănătate mintală.

În plus, revizuirea din 2024 a 11 studii internaționale nu a găsit nicio dovadă concludentă că lumina albastră emisă de ecrane ar împiedica somnul, așa cum se credea anterior.

Ce tip de ecran, ce fel de timp?

Etchells și alți cercetători insistă asupra faptului că „screen time” este un termen mult prea vag. Contează enorm ce se face în fața ecranului: e vorba de joacă online cu prieteni sau de scrolling pasiv pe rețele sociale? E timp educativ, interactiv sau izolat și anxios?

Un studiu impresionant care a analizat 11.500 de scanări cerebrale ale copiilor cu vârste între 9 și 12 ani a descoperit modificări în conectivitatea cerebrală asociate cu diferite modele de utilizare a ecranelor – dar fără legături directe cu declinul cognitiv sau starea de bine mentală.

Efectele reale există, dar sunt mai subtile

Nimeni nu contestă pericolele reale ale lumii digitale: grooming, conținut dăunător, dependențe, presiunea socială. Însă panica generalizată privind orice timp petrecut pe ecrane ar putea avea efectul invers: să transforme tehnologia într-un „fruct interzis”, mai tentant ca niciodată.

Psihologul Jean Twenge, una dintre vocile care susțin restricționarea severă a accesului copiilor la telefoane inteligente și rețele sociale până la vârsta de 16 ani, spune că a găsit în cercetările sale o legătură clară între depresie la adolescente și utilizarea intensivă a rețelelor sociale. Dar chiar și ea recunoaște că studiile sunt imperfecte și bazate tot pe autoreportări.

Un studiu danez recent, care a limitat drastic accesul la ecrane în rândul a 181 de copii timp de două săptămâni, a constatat o îmbunătățire a stării psihologice și a comportamentului prosocial. Dar, așa cum subliniază autorii, sunt necesare cercetări suplimentare pentru a valida aceste concluzii.

Ecranele nu reconfigurează creierul – în orice caz, nu în mod distructiv

„Dacă ar exista un efect profund și nociv al ecranelor asupra creierului, l-am vedea în datele mari. Dar nu e acolo,” afirmă profesorul Andrew Przybylski de la Oxford. Iar colegul său Chris Chambers adaugă: „Dacă sistemul nostru cognitiv era atât de fragil, nu am mai fi existat ca specie.”

Ce transformă cu adevărat creierul, afirmă Etchells, este tot ceea ce facem: cititul, conversațiile, jocul, viața în sine. Iar teama că ecranele „rescriu” creierul copiilor se bazează, de cele mai multe ori, pe presupuneri, nu pe dovezi.

Lipsa ghidurilor clare: părinții între vină și dezorientare

Organizațiile medicale majore nu oferă, deocamdată, reguli ferme. În timp ce Organizația Mondială a Sănătății recomandă zero ecran până la un an și maxim o oră pe zi până la patru ani (din motive legate de activitate fizică), academiile pediatrice din SUA și Marea Britanie nu propun limite exacte – tocmai din lipsa dovezilor clare.

„Discuția despre ecrane a devenit una plină de judecăți și vinovăție,” avertizează dr. Jenny Radesky, pediatru la Universitatea Michigan. „Multe dintre opinii par mai degrabă menite să inducă rușine părinților decât să clarifice ce ne spune cu adevărat cercetarea.”

Concluzia? Prudență, nu panică

Criza de iPad a copilului nu e semnul unui viitor distrus, ci poate doar expresia unei frustrări familiare oricărui părinte – fie că e vorba de tehnologie, un joc cu frații sau o poveste neterminată.

Ecranele nu sunt dușmanul. Nici soluția universală. Sunt doar un instrument. Iar în absența unor reguli clare, rămânem cu ceea ce știam deja ca părinți: copiii au nevoie de echilibru, de timp cu noi, de somn bun, și de conexiuni reale – în online sau offline.

Ce e sigur? Tehnologia nu se oprește. Iar provocarea noastră nu este să o evităm, ci să o învățăm – și să-i învățăm și pe copii să o folosească în mod sănătos.


Descoperă mai multe la Radio Clasic

Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.

Descoperă mai multe la Radio Clasic

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura