Un somn de calitate, cu ore de culcare mai devreme și durată mai lungă, este asociat cu o performanță cognitivă mai bună în rândul adolescenților, potrivit unui studiu recent desfășurat pe peste 3.000 de tineri. Cei care au dormit cel mai mult și au avut ritmuri cardiace mai scăzute în timpul somnului au obținut cele mai bune rezultate la testele de lectură, vocabular și rezolvare de probleme.
Diferențe mici, efecte mari
„Credem că somnul este cel care influențează direct abilitățile cognitive, întrucât în timpul somnului ne consolidăm amintirile”, afirmă Barbara Sahakian, profesor de neuropsihologie clinică la Universitatea din Cambridge. Ea și echipa sa, în colaborare cu cercetători de la Universitatea Fudan din Shanghai, au analizat datele din cel mai amplu studiu american pe termen lung despre dezvoltarea creierului la copii și adolescenți.
Chiar și adolescenții cu cele mai bune obiceiuri de somn au dormit, în medie, mai puțin decât cele 8–10 ore recomandate de Academia Americană de Medicină a Somnului pentru grupa de vârstă 13–18 ani.
Trei tipare de somn
Participanții au fost împărțiți în trei grupuri distincte:
- Grupul 1 (39%): s-au culcat cel mai târziu și s-au trezit cel mai devreme, dormind aproximativ 7 ore și 10 minute/noapte.
- Grupul 2 (24%): au dormit în medie 7 ore și 21 de minute.
- Grupul 3 (37%): s-au culcat cel mai devreme, au dormit cel mai mult și au avut cele mai scăzute ritmuri cardiace în somn – aproximativ 7 ore și 25 de minute/noapte.
Deși diferențele în rezultatele școlare nu au fost semnificative între grupuri, grupul 3 a obținut cele mai bune scoruri la testele cognitive, urmat de grupul 2. Grupul 1 a avut cele mai slabe performanțe. Scanările cerebrale au arătat că tinerii din grupul 3 aveau volume cerebrale mai mari și o funcționare cerebrală mai eficientă.
Somnul în adolescență: o resursă ignorată
Profesorul Colin Espie, expert în medicina somnului la Universitatea din Oxford, care nu a fost implicat în studiu, subliniază că „unul dintre prețurile unui creier foarte evoluat este dependența puternică de somn, mai ales în anii de dezvoltare”. El adaugă că obiceiul adolescenților de a se culca târziu și a recupera somnul în weekend – cunoscut drept „jet lag social” – agravează problema.
Ce pot face adolescenții (și părinții)
Pentru a îmbunătăți somnul și performanțele cognitive, Sahakian recomandă:
- exerciții fizice regulate;
- evitarea utilizării telefoanelor și a calculatoarelor seara târziu;
- menținerea unei rutine stabile de somn.
Profesorul Gareth Gaskell de la Universitatea din York susține nevoia unor intervenții mai clare pentru a ajuta adolescenții cu obiceiuri de somn suboptime: „Chiar și modificările simple în rutina de seară pot face o diferență semnificativă – în special legate de utilizarea ecranelor.”
Studiul demonstrează clar că inclusiv diferențele minore în durata și calitatea somnului pot avea un impact extraordinar asupra funcțiilor cognitive. Odată cu dezvoltarea creierului în adolescență, somnul nu este un lux – este o necesitate fundamentală pentru performanță, sănătate mintală și succes academic.
Descoperă mai multe la Radio Clasic FM
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.