România, pe ultimul loc în UE privind beneficiarii privați din PNRR

Getting your Trinity Audio player ready...

Un recent studiu realizat de Parlamentul European arată o situație îngrijorătoare pentru România în ceea ce privește distribuția fondurilor europene prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Conform acestui studiu, România se clasează pe ultimul loc în Uniunea Europeană în termeni de participare a sectorului privat în beneficiile PNRR, cu doar 3% din fonduri ajungând la companiile private. Această proporție este semnificativ sub media europeană de 28,5%.

Conform raportului, majoritatea banilor din PNRR, aproximativ 97%, sunt direcționați către sectorul de stat, în special către companiile de stat. Printre acestea, CFR (Căile Ferate Române) este cel mai mare beneficiar, primind 2,8 miliarde de euro. Aceasta, în contextul în care compania de stat a înregistrat pierderi financiare masive: aproape 900 de milioane de lei în 2023 și sunt anticipate pierderi de peste un miliard de lei pentru 2024.

Dragoș Pîslaru, raportor pentru Mecanismul de Redresare și Reziliență în Parlamentul European, critică dur modul în care sunt gestionate aceste fonduri. „Unde ajung cei mai mulți bani din PNRR? La companii de stat conduse falimentar, care devin suveici de sifonare a banilor publici”, afirmă Pîslaru. El adaugă că este inadmisibil ca CFR, o companie cu pierderi în creștere, să fie însărcinată cu administrarea a miliarde de euro din fondurile europene.

Studiul Parlamentului European evidențiază o lipsă de sprijin guvernamental pentru sectorul privat și o concentrare a resurselor către marile companii de stat. Pîslaru critică guvernul pentru neglijarea principiilor guvernanței corporative și întârzierea reformelor necesare, ceea ce ar putea bloca chiar cererea a treia de plată din cadrul PNRR.

În final, Pîslaru solicită Guvernului și Ministerului Transporturilor să reevalueze urgent proiectul de buget al CFR pentru 2024, catalogând ca „strigător la cer” proiectarea unei pierderi de 598 de milioane de lei și considerând acest act ca o sfidare la adresa contribuabililor români. În plus, el subliniază importanța infrastructurii feroviare pentru România și necesitatea unei gestionări responsabile a fondurilor europene destinate acesteia.