Donald Trump și-a construit întreaga filosofie economică pe un naționalism economic agresiv, iar tarifele – taxe impuse asupra importurilor – au fost întotdeauna una dintre armele sale preferate. Încă din anii ’80, când era doar un tânăr dezvoltator imobiliar din New York, Trump a privit cu suspiciune relațiile comerciale ale SUA, în special cu Japonia, considerând că aliații Americii profită de protecția militară americană fără a oferi nimic în schimb.
Această viziune s-a format în perioada în care Tokyo cumpăra active americane de prestigiu, precum Rockefeller Center, în contextul ascensiunii economice japoneze. În acei ani, mulți americani vedeau Japonia ca pe un competitor periculos, iar Trump s-a alăturat corului celor care cereau măsuri protecționiste pentru a „apăra” economia SUA.
Relația tensionată cu Japonia și primele atacuri la adresa comerțului liber
În anii ’80, Trump a încercat să facă afaceri cu japonezii, dar a fost frustrat de stilul lor de negociere colectivă, pe care îl considera prea complicat. A început să-i vadă nu ca pe parteneri, ci ca pe un simbol al unei economii care profita de SUA.
„M-am săturat să văd alte țări jefuind Statele Unite”, spunea Trump în interviuri televizate, un mesaj pe care l-a menținut constant timp de decenii.
În 1987, la scurt timp după publicarea cărții sale The Art of the Deal, Trump a cumpărat spațiu publicitar în marile ziare americane pentru a publica un manifest economic intitulat „Nu e nimic în neregulă cu politica externă a Americii care nu poate fi rezolvat cu puțin caracter”.
În acest articol, el susținea că Japonia și alți aliați ai SUA își construiau economii puternice fără să plătească costurile apărării, beneficiind de protecția militară americană. Propunea o soluție clară: impozitarea statelor bogate prin tarife.
„Lumea râde de politicienii americani în timp ce noi protejăm nave pe care nu le deținem, transportând petrol de care nu avem nevoie, destinat aliaților care nu ne ajută”, scria Trump în acea scrisoare deschisă.
Apariția sa la emisiunea Oprah Winfrey Show a fost o continuare a acestui mesaj, unde a explicat că politica externă a SUA trebuie să devină mai dură, iar aliații să „plătească partea lor”.
Tarifele ca armă politică: De la anii ’80 la președinția SUA
Pe măsură ce a intrat în politică, Trump a păstrat aceeași abordare. Filosofia sa economică s-a bazat întotdeauna pe protecționism și pe ideea că SUA sunt „păcălite” în relațiile comerciale internaționale.
Jennifer Miller, profesor de istorie la Dartmouth College, susține că Trump a fost un simbol al americanilor care au început să pună sub semnul întrebării ordinea economică internațională dominată de SUA după Al Doilea Război Mondial. Mulți americani vedeau ascensiunea Japoniei ca o amenințare directă la adresa economiei americane, iar Trump a transformat această frustrare într-o platformă politică.
În perioada președinției sale (2017-2021), această filozofie s-a transformat în politici concrete:
• Războiul comercial cu China, prin impunerea de tarife punitive asupra produselor chinezești, care au dus la represalii din partea Beijingului.
• Creșterea tarifelor asupra importurilor de oțel și aluminiu, afectând inclusiv aliați ai SUA, precum Uniunea Europeană și Canada.
• Retragerea SUA din Acordul de Parteneriat Trans-Pacific (TPP), un pact comercial pe care administrația Obama îl negociase pentru a contracara influența economică a Chinei.
Efectele economice și criticile la adresa protecționismului lui Trump
Politicile comerciale ale lui Trump au fost criticate de economiști și oameni de afaceri, care au avertizat că tarifele nu sunt o soluție reală la problemele economice ale SUA.
Clyde Prestowitz, fost negociator comercial în administrația Reagan, a explicat că Trump nu a venit cu un plan coerent pentru dezvoltarea industriei americane, ci doar cu o retorică populistă.
„Tarifele sunt o măsură spectaculoasă, ceva ce poți arăta ca un trofeu. Poți spune: «Uite, le-am dat o lecție». Dar eficiența lor reală e discutabilă”, spune Prestowitz.
Michael Strain, economist la American Enterprise Institute, susține că ideile lui Trump despre comerț sunt intuitive, dar greșite.
„Mulți oameni cred, în mod natural, că importurile sunt rele și că un deficit comercial mare este un semn de eșec economic. Dar realitatea este mult mai complexă”, afirmă Strain.
Criticii subliniază că tarifele impuse de Trump au dus la costuri mai mari pentru consumatori și companii, afectând în special industriile care depind de lanțuri de aprovizionare globale.
În ciuda acestor critici, politica tarifară a lui Trump a avut și susținători. Joseph LaVorgna, fost economist-șef în Consiliul Economic Național al lui Trump, argumentează că tarifele fac parte dintr-o strategie mai amplă de stimulare a industriei americane.
„Trump înțelege că, în teorie, liberul schimb este grozav, dar în realitate trebuie să ai un comerț echitabil. Tarifele sunt o pârghie pentru a forța corporațiile să investească în SUA”, susține LaVorgna.
De la Japonia la China: O viziune economică neschimbată
Deși Japonia nu mai este considerată un pericol economic major pentru SUA, China a preluat acest rol. Însă, modul în care Trump vede relațiile comerciale a rămas același ca în anii ’80:
• SUA sunt dezavantajate de sistemul comercial internațional.
• Aliații americani profită economic fără să contribuie suficient la securitatea colectivă.
• Tarifele sunt un instrument eficient pentru a forța alte țări să își deschidă piețele și să reducă deficitul comercial.
Această gândire a definit întreaga politică economică a lui Trump, iar dacă va reveni la Casa Albă, este de așteptat ca tarifele să fie din nou o armă principală în politica sa externă.
În ciuda faptului că a schimbat dinamica Partidului Republican, transformându-l într-un partid mai protecționist, Trump nu a reușit să convingă complet establishmentul economic că tarifele sunt soluția optimă.
Întrebarea rămâne: Va putea SUA să mențină competitivitatea economică globală prin protecționism sau va avea nevoie de o strategie mai sofisticată pentru a rămâne liderul economic mondial?
Descoperă mai multe la Radio Clasic FM
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.